واسه آشنا شدن با نشونه های کمبود ویتامین می تونین به جای خوندن مقاله، ویدیوی زیر رو هم ببینین.

مرورگر شما قادر به پخش ویدیو نیس.

۱. دردهای عضلانی

۷ نشونه کمبود ویتامین رو بشناسین  آموزشی

اگه به شکل همیشگی و بدون هیچ دلیل مشخصی، مثلا بدون اینکه تمرینات ورزشی سنگین انجام داده باشین، دردهای عضلانی دارین، شاید به کمبود ویتامین D گرفتار هستین. علیرغم گسترش بالای کمبود ویتامین D، چون نشونه های کمبود این ویتامین خیلی روشن نیستن، تشخیص اون می تونه سخت باشه. با توجه به اینکه ویتامین D در سلامت استخوانا، دندانا و عضلات نقش داره، اگه به همراه دردهای عضلانی، دندانا و استخوانای تون هم مشکل داره، لازمه سطح این ویتامین در بدن تون اندازه گیری شه.

واسه اینکه به کمبود ویتامین D دچار نشید، روزانه در خطر نور آفتاب قرار بگیرین و در رژیم غذایی خود از شیر یا بقیه فرآوردهای لبنیِ غنی شده با ویتامین D مثل ماست و پنیر کُلبه (یه جور پنیر نرم با طعم ملایم) استفاده کنین. ماهیای چرب مثل سالمون یا ماهی تُن هم مثل منابع ویتامین D به حساب می رن که به دلیل خطر رسوب جیوه در بدن بهتره بیشتر از دو بار در هفته مصرف نشن.

۲. کِرِختی پاها

۷ نشونه کمبود ویتامین رو بشناسین  آموزشی

اگه در ناحیه پاها احساس بی حسی یا بی حسی می کنین و در راه رفتن تون هم مشکل ایجاد شده (مثلا تعادل ندارین یا بیشتر زمین می خورید)، شاید به کمبود ویتامین ب۱۲ (B12) گرفتار هستین. حتما می پرسین به چه دلیل؟ چون ویتامین B12 واسه سلامت و کارکرد مغز و دستگاه عصبی ضروریه. اگه سطح این ویتامین کم شه، مغز به سختی می تونه با اعصاب بدن رابطه برقرار کنه و واسه همین به بی حسی و مشکلات تعادل دچار میشید.

واسه افزایش سطح ویتامین B12، مصرف مواد غذایی حیوانی مثل ماهی، مرغ و فرآوردهای لبنی و هم مواد غذایی گیاهی مثل جانشینای شیر یا گوشت و غلات صبحانه که با ویتامین B12 غنی شده باشن، پیشنهاد شده.

۳. مشکل دید در شب

۷ نشونه کمبود ویتامین رو بشناسین  آموزشی

چون شبا مشکل دید دارین، ترجیح میدید همیشه بعد از شام در منزل بمونین و بیرون نرید؟ بعضی وقتا مشکل دید در شب به کمبود ویتامین آ (A) مربوط می شه. ویتامین A در ساختن رنگدانهای سلولای گیرنده نوری در چشما و کمک به دید در نور کم مؤثره. کمبود ویتامین A موجب می شه شبا نتونین دید واضحی داشته باشین و شاید حتی به بقیه مشکلات بینایی مثل دِژِنِراسیون ماکولا (تخریب لکه ی زرد) هم دچار شید.

سبزیجات دارای برگ سبز مثل اسفناج و کلم برگ، سبزیجات دارای رنگدانهای نارنجی مثل هویج، سیب زمینی شیرین، فلفل دلمه ای نارنجی، طالبی و تخم مرغ مثل منابع ویتامین A هستن.

۴. عکس العملای کُند

۷ نشونه کمبود ویتامین رو بشناسین  آموزشی

در گرفتن توپ کُند هستین؟ بین رانندگی وقتی کسی یهو جلوی ماشین تون سبز می شه، نمی تونین سریع ترمز بگیرین؟ شاید این تأخیرها به دلیل کمبود ویتامین ای (E) باشه و نه بی دست وپا بودن شما. ویتامین E واسه سلامت دستگاه عصبی خوبه و مثل ویتامین B12 به ایجاد رابطه بین مغز و اعصاب کنترل کننده ی عضلات و عکس العملا کمک می کنه. کمبود ویتامین E موجب سخت تر شدن ایجاد این رابطه می شه.

جوونه ی گندم غنی ترین منبع تأمین کننده ی ویتامین E خونده شده، پس این ماده مغذی رو به رژیم غذایی خود اضافه کنین. تخم مرغ، مایونز، گوشت اندام (organ meat) یا همون احشاء خوراکی، مغزها، دانه ها و آووکادو هم مثل بقیه منابع ویتامین E به حساب می رن.

این مطلب رو هم توصیه می کنم بخونین:   ۷ عامل واسه طراحی یک محیط کار فوق العاده 

۵. دیر درمون یافتن زخما

۷ نشونه کمبود ویتامین رو بشناسین  آموزشی

وقتی دست تون رو می بُرید یا جراحت دیگری واسه تون پیش میاد، زخمای تون دیر درمون پیدا می کنن؟ شاید بخشی از این مشکل به دلیل کمبود ویتامین سی (C) باشه. سلولای پوستی و بقیه سلولایی که پس از ایجاد جراحت باید خودشون رو به خاطر شروع فرایند درمون دوباره درست کنن، به ویتامین C و ویتامین A و زینک (روی) احتیاج دارن. درمون زخما بدون اندازه کافی از این مواد مغذی سخت تر میشه و واسه همین احتمال عفونی شدن زخما زیاد می شه.

واسه اینکه به کمبود ویتامین C گرفتار نشید، مصرف روزانه مرکبات مثل گریپ فروت و شکلای جور واجور لیموها و هم سبزیجات دارای برگ سبز مثل اسفناج، مَنداب یا همون آراگولا و کلم برگ رو در رژیم غذایی خود بذارین.

۶. احساس افسردگی

۷ نشونه کمبود ویتامین رو بشناسین  آموزشی

علائم کمبود ویتامین همیشه در جسم ظاهر نمی شن. همه ما ممکنه بعضی وقتا دل مون بگیره، اما اگه فهمیدین که این مشکل در حال خیلی بد تر شدنه، طوری که افسردگی گرفتین یا بیشتر روزها غمگین هستین، شک کنین که شاید به کمبود ویتامین ب۱ (B1) گرفتار شدین. این ویتامین مثل ویتامین B12 واسه سلامت سلولای عصبی و مغزی ضروریه. کمبود ویتامین B1 در کارکرد این سلولا مشکل ایجاد می کنه و پس ممکنه به مشکلات روانی مثل افسردگی دچار شید. کمبود این ویتامین خیلی کم اتفاق میفته، اما در افراد الکلی، مبتلایان به مریضی کرون (یه جور مریضی التهابی روده) یا بی اشتهایی (آنورِکسیا) ممکنه بروز کنه.

منابع غذایی شامل این ویتامین عبارتند از گوشت قرمز و سفید، گوشت احشاء مثل کبد، نخود، لوبیا، عدس و مِلاس سیاه (شربتی غلیظ که از چغندرقند یا نیشکر به دست میاد).

۷. بوی بد دهن

۷ نشونه کمبود ویتامین رو بشناسین  آموزشی

بوی بد دهن ممکنه از کمبود ویتامین ب۳ (B3) ناشی شه، به ویژه اگه خوب مسواک میزنین و نخ دندان استفاده می کنین و کلا در رعایت بهداشت دهن و دندان کوشا هستین. کمبود ویتامین B3 به ضعیف شدن کارکرد کبد میرسه. کبد روی کارکرد درست معده و رودها اثر می ذاره و واسه همین مشکل در کارکرد اون به مشکلات گوارشی و در آخر بوی بد دهن منجر میشه. این کمبود در افراد الکلی موجب کاهش سطح انرژی می شه.

واسه جلوگیری از دچار شدن به کمبود ویتامین B3، مصرف احشاء خوراکی، ماهیای چرب، دانه آفتابگردان و سبزیجاتی مثل چغندر پیشنهاد شده.

کلا، کمبود ویتامین چیزی نیس که تشخیص اون از طرف خودِ افراد خیلی راحت ممکن باشه. اگه احساس می کنین علائمی دارین که شاید به کمبود ویتامین مربوط باشن، حتما با یک دکتر مشورت کنین و از مصرف خودسرانه ی قرصا و مکملای ویتامین دوری کنین. یک آزمایش خون ساده سطوح ویتامینا در بدن تون رو مشخص می کنه و دکتر در صورت مشاهده ی هر نوع کمبودی در سطوح ویتامینا راهنماییای لازم رو واسه بازگشت به وضعیت عادی در اختیارتون می ذاره.

منبع : lifehack.org

 


دسته‌ها: آموزشی