به نظر می رسه که با افزایش سن، داشتن یک خواب خوب در شب سخت تر از قبل می شه. حتی روزهایی که درگیر مشغله های کار و زندگی روزانه بوده ایم و بیش ازحد خسته ایم، داشتن یک خواب کامل ممکن نیس. با اینکه ساعت کافی واسه خواب از هر شخص به شخص دیگر متفاوته، بعضی وقتا کمه کم ساعت خواب هم کافی به نظر نمی رسه. با ما باشین تا در این باره بیشتر بدونین.

بنابه گفته دکتر جاکوب تایتلباوم، متخصص نامدار در مورد ی خواب و نویسنده ی کتاب «از خستگی تا شگرفی» (From Fatigued to Fantastic)، کمبود خواب بسیار شایعه (حتی اگه به خیال خودتون به اندازه کافی می خوابید). اون گفت: «ما جامعه ای هستیم که به کمبود خواب دچار شده ایم. میانگین خواب شبونه در ۳۵ پارسال به ۹ ساعت در شب می رسین. حالا این عدد به کمتر از ۶ ساعت و ۴۵ دقیقه رسیده. مردم اونقدر به این عدد عادت کردن که شاید نمی دونن دچار کمبود خواب هستن.»

ازآنجایی که همه نشونه ها همیشه تشخیص پذیر نیستن، با معرفی این ۷ نشونه به شما کمک می کنیم تا متوجه احتیاج به خواب بیشتر در برنامه خود شید.

۱. خیلی راحت به خواب می روید

۷ نشونه کمبود خواب که شاید نمی دانید  آموزشی

شما جزو اون دسته از افرادی هستین که هنوز سرشون به بالشت نرسیده به خواب می رن؟ ممکنه واسه بعضی مردم به خواب رفتن در هر زمان و مکانی استعدادی مخفی به حساب بیاد، اما طبق گفته دکتر دان دور-استایتس (Dawn Dore-Stites) این موضوع مربوط به کمبود خواب در بدن انسانه.

اون گفت: «شاید یکی از روشن ترین نشونه های کمبود خواب اینه که شخص خیلی راحت به خواب میره. شما در ماشین، در جلسه ای کسل کننده و یا هنگام تماشای تلویزیون خواب تون می بره؟ اگه در طول روز شانس چرتی کوتاه رو داشته باشین و خیلی راحت به خواب برید، نشونه اینه که به زمان بیشتری واسه خواب شبونه در برنامه الان خود احتیاج دارین.»

۲. بیشتر از حد عادی می خوابید

۷ نشونه کمبود خواب که شاید نمی دانید  آموزشی

دکتر دور-استایتس خاطرنشان کرد که خوابیدن در ساعتای غیرمعمول هم یکی دیگر از نشونه های کمبود خواب در بدن حساب می شه. اون گفت: «اگه بیش ازحد عادی می خوابید، نشونه اینه که دچار کمبود خواب هستین. مثلا، اگه در یک هفته کاری شبی ۶ ساعت بخوابید، شاید در آخر هفته بیش ازحد می خوابید. پس، اگه فهمیدین که در آخر هفته خواب طولانی تری دارین و درزمان روز احساس خستگی می کنین، نشونه وجود خواب کم در بدن شماس.»

۳. واسه کاهش وزن یا کنترل عادتای غذایی دچار مشکل هستین

ممکنه این موضوع ( ایجاد مشکل در کاهش وزن) به برنامه خواب شما مربوط باشه. اگه تمرینای ورزشی شما مؤثر نیس و عادتای غذایی تون کنترل نشدنیه، باید به میزان خواب خود توجه بیشتری کنین.

دکتر لیزا دیویس (Lisa Davis) می گه: «کم خوابی باعث ایجاد مشکل در کنترل هورمونای گرلین و لپتین (هورمونای اشتها) می شه و درنتیجه موجب افزایش گرسنگی میشه. این مشکل در ترکیب با خستگی ذهنی و فیزیکی به دلیل کمبود خواب، بسیار تحمل نکردنی می شه.»

این مطلب رو هم توصیه می کنم بخونین:   ۷ روش برنامه ریزی واسه یادگیری زبون انگلیسی در منزل 

۴. توجه و تمرکز شما دچار مشکل شده

تعجبی نداره که خواب بر این مسئله تأثیرگذاره. تابه حال این احساس رو داشته اید که با وجود مهلت مشخص واسه به پایان رساندن کار موردنظرتان، انجام دادن اون براتون غیرممکن شده؟ دلیل این حس می تونه به نداشتن خواب کافی شما در رابطه باشه.

دکتر استیون ایی. دیویس (Steven E. Davis) گفت: «حتی اگه مهلت انجام پروژه شما نزدیک باشه، شما قادر به تمرکز و توجه کافی واسه انجام اون کار نباشید. اگه به اندازه کافی نمی خوابید، هوشیاری و تمرکز کمی سخت به نظر می رسه. وجود اینجور مسئله ای بر توانایی شما در انجام کاری که دلایل منطقی واسه به پایان رساندن اون دارین، تأثیرگذار هستش.»

۵. انرژی تون پایینه

۷ نشونه کمبود خواب که شاید نمی دانید  آموزشی

حتی اگه فکر می کنین در طول هفته به اندازه کافی می خوابید، کمبود انرژی واسه ورزش کردن یا انجام وظایف روزانه می تونه دلیلی بر نامناسب بودن میزان خواب شما باشه. دکتر دیویس می گه: «وقتی به کمبود خواب دچار شدین، تمایلی به شرکت در کلاسای ورزشی خود ندارین؛ حتی اگه مجبور به پرداخت هزینه اضافی واسه اون باشین. اشتیاق و علاقه شما به کارایی که معمولا انجام میدید پایین میاد. کارایی مثل بازی کردن با بچه ها که زمانی واسه تون لذت بخش بوده، به کاری سخت و طاقت فرسا تبدیل می شه.

ممکنه استفاده از نوشیدنیای کافیئن دار این مشکل رو به شکل موقت حل کنه، اما هیچی مثل خواب کافی به سبک قدیمی اش کارساز نیس.

۶. میل جنسی شما کم شده

 

عادت خواب شما در بروز این مسئله دخالت داره. طبق گفته دکتر دیویس، اگه واسه داشتن رابطه با شریک تون اشتیاق کافی ندارین، شاید دلیل اون کمبود خواب شماس. دکتر دیویس گفت: «کمبود خواب باعث کاهش سطح تستوسترون می شه که اثری منفی بر میل جنسی داره.»

اگه خواب شما در این رابطه موثر نبوده، با یک متخصص در این مورد مشورت کنین.

۷. در بدن خود احساس درد دارین

۷ نشونه کمبود خواب که شاید نمی دانید  آموزشی

ممکنه بدن شما خسته باشه. داشتن درد در بدن می تونه به سخت کار کردن یا مریضی در رابطه باشه، اما دکتر تایتلباوم باور داره که کمبود خواب هم باعث بروز اینجور مشکلی میشه.

اون گفت: «وقتی خواب هستیم، بدن ما شروع به ساخت هورمونای جدید و بازسازی بافتای آسیب دیده می کنه. خواب کم بعضی وقتا در بدن بعضی مردم باعث ایجاد درد می شه.»

سخن پایانی

خواب کافی از نیازای اساسی بدن واسه حفظ سلامتی، انرژی و نشاطه. کمبود خواب باعث به وجودآمدن مشکلات بسیاری ازجمله خستگی، کمبود توجه وتمرکز و مشکل در تغذیه و تناسب اندام میشه. نگاهی به برنامه خواب تون بندازین و مطمئن شید که هر شب به اندازه کافی و مناسب می خوابید.





۱

دسته‌ها: آموزشی