همه ما همیشه در زندگی به دنبال یادگیری مسائل مختلفی بوده ایم. چیزای زیادی در مدرسه و دانشگاه یاد گرفتیم که خیلی مواقع هم به دادمان رسیده. ولی یادگرفتن بعضی مهارت ها هست که می تونه کیفیت زندگی مون رو به کلی عوض کنه. یعنی مهارتایی که در همه جا و همه وقت واسه مون کارایی داره و برگ برنده ماست. این نوشته رو بخونین تا با این مهارت ها خوب آشنا شید. شاید به نظر سخت بیاد ولی حتما ارزشش رو داره.

 

۱. سکوت در مواقع لازم

البته احساس بسیار خوبیه که حرف خود رو به بقیه بگید و اجازه بدین اونا بدونن واقعا چه فکری می کنین، اما این احساس خوب زودگذره. کسی نمی دونه روز، هفته یا سال بعد چه اتفاقی میفته. وجود آدم به گونه ایه که همیشه می خواد ثابت کنه حق با اوست، اما این کار خیلی سودمند نیس. بروز احساسات کنترل نشده هنگام اختلاف و درگیری باعث می شه فرد در برابر تغییر بیشتر مقاومت کنه و طوری دعوا کنه که واقعا به روابطش آسیب بزنه. اگه از احساسات خود آشنایی می تونین روش بحث رو هوشمندانه تر انتخاب کنین و در زمان مناسب موضع خود رو مشخص کنین، یعنی بهتره بیشتر اوقات سکوت اختیار کنین.

۲. هوش عاطفی (EQ)

۷ مهارتی که یادگیری اونا سخت اما واسه زندگی لازمه آموزشی

هوش عاطفی در همه ما تا حدی نامحسوسه. این هوش می تونه به شما در مدیریت رفتار، کنترل پیچیدگیای اجتماعی و تصمیم گیریای فردی که نتایج مثبت دربرداشته باشه، کمک کنه. به توانایی تشخیص و فهم احساسات در خود و دیگر افراد، و توانایی استفاده از این آگاهی واسه مدیریت رفتار و روابط ، هوش عاطفی میگن. پس از سالای تحقیق محققان فهمیدن این هوش در تشخیص کارکرد فوق العاده از کارکرد عادی و معمولی، نقش بسیار مهمی داره و روشی قوی واسه تمرکز انرژی فرد در جهتی خاص و کسب نتایج درخشانه.

طبق تحقیقی که به امتحان اثر هوش عاطفی در کنار ۳۳ مهارت مهم دیگر در محیط کار پرداخته، هوش عاطفی مهم ترین عامل در تعیین میزان لیاقت، و عامل ۵۸٪ موفقیت در محیط کاره. در این تحقیق مشخص شد از بین همه افراد تحت مطالعه، ۹۰٪ افرادی که دارای کارکرد خوب بودن هوش عاطفی بالایی داشتن. از طرف دیگر تنها ۲۰٪ افراد دارای کارکرد ضعیف، از هوش عاطفی بالا بهره مند بودن. می تونین بدون داشتن هوش عاطفی هم کارکرد خوبی داشته باشین، اما احتمال اون بسیار کمه. به طور طبیعی افرادی که هوش عاطفی بالایی دارن درآمد بیشتری هم کسب می کنن و در مقایسه با افرادی که هوش عاطفی کمتری دارن به طور متوسط هرساله ۲۹ هزار دلار بیشتر درآمد دارن. رابطه بین هوش عاطفی و درآمد مستقیمه طوری که به ازای هر یک واحد افزایش در هوش عاطفی، ۱۳۰۰ دلار به حقوق هرساله ی افراد اضافه می شه. افزایش هوش عاطفی فقط باعث افزایش موجودی حساب بانکی تون نمی شه، بلکه شما رو خوشحال تر و استرس تون رو پایین تر نگه می داره.

۳. مدیریت زمان

۷ مهارتی که یادگیری اونا سخت اما واسه زندگی لازمه آموزشی

یکی از مهم ترین مواردی که مانع مدیریت مؤثر زمان می شه زور واسه انجام کارای اضطراریه. به بیان دیگر، انجام کارای کوچیکی که باید همین الان انجام شن در سر راه کارای واقعا مهم قرار می گیرن. اگه تسلیم این زور شید زمان زیادی رو صرف کردین بی اونکه هیچ کاری انجام داده باشین. چند بار براتون پیش اومده که تموم روز کار کرده باشین اما در آخر ببینین در انجام کارای مهم هیچ پیش نرفته اید؟ یادگیری مدیریت زمان به شکل موثر، به شما اجازه می ده هر روز بهترین کارکرد رو داشته باشین.

۴. گوش دادن

۷ مهارتی که یادگیری اونا سخت اما واسه زندگی لازمه آموزشی

این کار باید آسون باشه. اگه مشغول صحبت کردن نباشید پس در حال گوش دادن هستین، درسته؟ همیشه این طور نیس. خیلی از مواقع فکر می کنیم مشغول گوش دادن هستیم اما داریم به چیزی که می خواهیم بگیم، فکر می کنیم. گوش دادن واقعی به معنای تمرکز بر چیزیه که فرد مقابل می گه. به معنای فهمیدنه و نه رد یا تأیید اون. یادگیری چگونگی عقب انداختن قضاوت در مورد افراد و تمرکز روی فهم صحبتای طرف مقابل یکی از مهمترین مهارت هاییه که می تونین یاد بگیره.

این مطلب رو هم توصیه می کنم بخونین:   ۷ روش واسه یادگیری کلمات جدید زبون خارجی

مهارت گوش دادن مثل هوشه، همه فکر می کنن از اون برخوردارن (گرچه این غیر ممکنه). تحقیقی در دانشگاه ایالتی «رایت» (Wright) بیشتر از ۸۰۰۰ نفر رو بررسی کرده و تقریبا همه اونا گفتن مهارت گوش دادن در اونا خوب دیگر همکاران شون با بهتره. اما میدونیم که بیشتر اونا اشتباه می کنن.

از آنجایی که در محیط کار صحبتای زیادی انجام می شه، پس فرصتای زیادی واسه گوش دادن هست. ما واسه پاسخگویی، توضیح دستورالعملا و تحویل به موقع کار با هم صحبت می کنیم. بالاتر از واژهایی که به زبون بین، میشه از راه لحن صدا، حرکات بدن و چیزی که گفته نمی شه هم به اطلاعات مهم بسیاری رسید. یعنی اگه نتونین گوش (و چشم) خود رو باز نگه دارین اطلاعات باارزش زیادی رو از دست میدید.

۵. نه گفتن

۷ مهارتی که یادگیری اونا سخت اما واسه زندگی لازمه آموزشی

تحقیقی که در دانشگاه کالیفرنیا در سانفرانسیسکو انجام شد نشون می ده هر چه نه گفتن واسه شما سخت تر باشه، احتمال تجربه استرس، فشار و حتی افسردگی هم در شما بیشتر می شه. «نه» واژه بسیار ارزشمندیه که نباید از به کار بردن اون بترسید. زمانی که می خواید بگید نه از به کار بردن عباراتی مثل «فکر نمی کنم بتونم این کار رو انجام دهم» یا «مطمئن نیستم» پرهیز کنین. واسه احترام به تعهدات الان تون بگید «نه» تا بتونین وظایف فعلی خود رو به بهترین شکل انجام بدین. زمانی که نه گفتن رو یاد بگیرین خود رو از قیدای غیرضروری آزاد می کنین و می تونین زمان و انرژی خود رو واسه انجام کارای مهم تری در زندگی اختصاص بدین.

۶. خوب خوابیدن

۷ مهارتی که یادگیری اونا سخت اما واسه زندگی لازمه آموزشی

شک نداشته باشین میدونید کیفیت خواب واسه مغز اهمیت خیلی زیادی داره و تحقیقی که اخیرا در دانشگاه «راچستر» (Rochester) انجام شده نشون می ده به چه دلیل کیفیت خواب تا این اندازه مهمه. در این مطالعه مشخص شد هنگام خواب، مغزتون پروتئینای سمی که محصول جانبی فعالیتای طبیعی نورونا در زمان بیداریه، دفع می کنه. نکته مهم اینه که مغز تنها زمانی می تونه این پروتئینای سمی رو دفع کنه که خواب شما از کیفیت لازم بهره مند باشه. اگه خواب شما به اندازه کافی عمیق نباشه پروتئینای سمی در سلولای مغزی باقی می مونن، به مغز آسیب می رسانند و توانایی فکری رو با مشکل روبه رو می کنن. این اتفاق باعث کنه شدن توانایی شما در پردازش اطلاعات و حل مسئله، از بین رفتن خلاقیت و افزایش واکنش پذیری عاطفی شما می شه. یادگیری مهارت خواب با کیفیت، کار سختیه اما فواید خیلی زیادی واسه شما داره.

۷ مهارتی که یادگیری اونا سخت اما واسه زندگی لازمه آموزشی

خلاقیت-خلاق

۷. مثبت اندیشی

۷ مهارتی که یادگیری اونا سخت اما واسه زندگی لازمه آموزشی

همه ما پیشنهادای حکیمانه ی بسیاری درباره مثبت بودن شنیده ایم. هرچه رقابت جلو شما بزرگتر باشه عمل به این پندای حکیمانه سخت تر می شه. بعضی وقتا به نظر می رسه مثبت اندیشی از سر خوش بینی بی پایه و اساسه. در اینجور زمانی یافتن انگیزه لازم واسه مثبت ماندن، بسیار سخته. مغز ما طوری تکامل یافته که روی تهدیدا تمرکز کنه و این موضوع مانع اصلی بر سر راه مثبت بودنه. این سازوکار در طول مراحل تکامل، در دوره ای که شکارچی بودیم و هر روز با تهدیدای واقعی و مرگبار زیادی دست وپنجه نرم می کردیم، تا حد زیادی باعث باقی موندن ما شده.

این ماجرا به قرنا قبل مربوط می شه. الان این تمایل مغز واسه یافتن تهدید و خطر در هر چیز، باعث ایجاد بدبینی و افکار منفی می شه. زمانی که خطر جدی و در کمین شما باشه این کارکرد خوب از شما محافظت می کنه اما زمانی که احساس خطر تنها چیزی ذهنی باشه، مثلا اگه دو ماه به این فکر کنین که پروژه ای که بر اون کار می کنین شکست خواهد خورد، این سازوکار باعث می شه احساس کنین همه چیز قراره برخلاف میل شما پیش برود. مثبت اندیشی چالشیه که هر روز با اون دست به گریبان هستین و لازمه تمرکز و توجه فراوانه. واسه اینکه به تمایل مغز واسه بزرگنمایی تهدیدها پیروز شدین باید همیشه مراقب باشین و مثبت باقی بمونین.

منبع : forbes

 


دسته‌ها: آموزشی