می خواید باهوش تر بشین؟ ، همه دوست دارن باهوش و باهوش تر بشن. قدرت یادگیری زیاد، درک بالا و حافظه ی خوب از ویژگیای افراد باهوشه. شاید شمام از اون دسته افراد هستین که شب امتحان، با خوردن غذاهای خاص سعی می کنن یک شبه جناب مغز رو تحویل بگیرن و خود رو به بیست نزدیک کنن. بخشی از کار شما درسته و اگه بدونین چه مواد غذایی شما رو باهوش تر می کنه، بخش دیگر کار رو هم درست رفته اید. باید بدونین که تقویت هوش و حافظه در کنار عواملی چون فعالیت جسمی و خواب مناسب نیازمند تغذیه سالمه. در این مقاله به ۷ ماده غذایی که شما رو باهوش تر می کنه اشاره شده. این مواد باعث تقویت حافظه دراز مدت شما می شه. البته قبل از اضافه کردن هر ماده جدید به رژیم غذایی تون، مطمئن شید که بهش حساسیت ندارین و البته سلیقه ی خود و طعم اونو هم در نظر بگیرین.

۱. بلوبری (زغال اخته آبی)

۷ ماده غذایی که هوش شما رو چندین برابر می کنه آموزشی

بلوبری یا زغال اخته آبی، میوه ایه که در ایران خیلی کم و به شکل محدود هست و هنوز در سبد میوه خانوارهای عزیز ایرونی قرار نداره (که از کم سعادتی خودشه) اما خاصیتای اون به حدیه که دل مون نیامد اونو در این فهرست قرار ندیم. بلوبری پر از زردینهه. زردینه، رنگدانه ایه که در گیاهان و میوه ها موجب تقویت حافظه و یادگیری می شه و از پیری سلولای مغز جلوگیری می کنه. زغال اخته آبی به خاطر طعم متفاوتی که داره در شکلای جور واجور ترکیبای غذایی مثل سالاد، نون، پن کیک، ماست و… استفاده می شه و در شکلای جور واجور تازه، یخ زده و خشک قابل استفادهه.

۲. زیتون

۷ ماده غذایی که هوش شما رو چندین برابر می کنه آموزشی

زیتون از نابودی عقل و پیری مغز جلوگیری می کنه. این توانایی به خاطر وجود چربی غیراشباع موجود در اینه. این چربیا، اکسیژن رسانی به مغز رو افزایش میدن، اما چربیای اشباع مثل چربی گوشت، لبنیات و سرخ کردنیا رابطه بین سلولا رو سخت می کنن و پس مراحل اکسیژن رسانی کنه یا پریشون می شه. زیتون رو قبل از خوردن غذا به عنوان اشتها آور صرف کنین و یا همراه با غذای خود میل بفرمایید. زیتون هم از موادیه که در شکلای جور واجور سالادها و غذاها ترکیب خوبی ایجاد می کنه.

۳. مغزها

۷ ماده غذایی که هوش شما رو چندین برابر می کنه آموزشی

مغزهایی چون گردو، بادام و… به حفاظت و سلامت مغز کمک می کنن. اونا پر از چربیای غیراشباع و ویتامین E هستن. از مغز در برابر مریضیایی چون فراموشی دفاع می کنن. این مواد می تونن رادیکالای آزاد رو خرد کنن و اینطوری از نابودی سلولا جلوگیری می کنن. مغزها پر از ویتامین E هستن. ویتامین E دارای خواص آنتی اکسیدانه و رادیکالای آزاد رو که شاید می تونن به سلولای مغز آسیب بزنن، مهار می کنه.

این مطلب رو هم توصیه می کنم بخونین:   ۷ انگیزه مهم مشتریان واسه خرید

۴. ماهی

۷ ماده غذایی که هوش شما رو چندین برابر می کنه آموزشی

اگه از طرفداران غذاهای دریایی هستین، خبر خوش اینه که ماهی پر از خاصیتای به درد بخور واسه مغز شماس. قرار دادن ماهی در برنامه غذایی به طور هفتگی و همیشگی حجم توده مغز رو افزایش می ده و روند پیری رو کنه می کنه. ماهی پر از اسیدهای چرب امگا ۳ه و همین ویژگی باعث افزایش تمرکز و حافظه می شه. اگه به ماهی حساسیت ندارین و بنا به بودجه ی خرید و اقتضای مالی خود، سعی کنین حتما ماهی رو ۲ بار در هفته یا کمه کم ماهی یک بار در وعدهای غذایی خود بذارین. حتی مصرف اون چند ماه یک بار هم بهتر از کامل کنار گذاشتن اینه. اما حالت ایده آل مصرف ۲ بار در هفته. اگه به ماهی حساسیت دارین، واسه اون جایگزینی پیدا کنین. زیتون، روغن زیتون، دانه های آجیل و آووکادو گزینه های مناسبی هستن.

۵. شکلات

۷ ماده غذایی که هوش شما رو چندین برابر می کنه آموزشی

بله بهترین خبری که میشه شنید همینه: شکلات از موادیه که شما رو باهوش تر می کنه. همه عاشق شکلات هستن و محض آگاهی عشّاق عزیز باید بگیم که شکلات تلخ جریان خون رسانی به مغز رو افزایش می ده و ایجاد و خو و قدرت تفکر رو بهتر کنه. به چه دلیل؟ چون فلاوانول موجود در کاکائو و وجود کافئین که به شکل طبیعی در دانه های شکلات موجوده، سرعت جریان خون در مغز رو بالا می برن. اگه شمام از طرفداران سینه چاک شکلات هستین، با کمی وسواس در انتخاب خود به جای شکلاتای بیشتر از حد شیرین و طعم دار قلابی، شکلات تلخ و مقوی مصرف کنین.

۶. آووکادو

۷ ماده غذایی که هوش شما رو چندین برابر می کنه آموزشی

آووکادو هم از دوستان تازه وارد در بازار ایرانه. آووکادو پر از اسیدهای چرب امگا۳ه و جریان خون رو سرعت دادن می کنه. هر چه سرعت گردش خون در مغز بیشتر باشه، مغز کارکرد بهتری داره. ترکیب آووکادو در سالاد ی لیمو و کمی نمک و سس مایونز، فوق العاده می شه. آووکادو در شکلای جور واجور غذاهای پختنی هم خوشمزهه.

۷. تخم مرغ

۷ ماده غذایی که هوش شما رو چندین برابر می کنه آموزشی

کولین ماده ای مغذیه که در پیشرفت مرکز حافظه خیلی مهمه. پیشرفت مرکز حافظه فرایندیه که در ۶ سال اول زندگی صورت میگیره. هر زرده ی تخم مرغ در حدود ۲۰۰ میلی گرم کولین داره و این مقدار واسه کودکان تا ۸ سال کافیه. مردها، روزانه به ۵۵۰ میلی گرم کولین احتیاج دارن و این مقدار واسه زنان ۴۲۵ میلی گرمه. تخم مرغ یکی از غنی ترین منابع کولینه و در کنار اون خاصیتای خیلی زیاد دیگری هم داره. جگر مرغ و شکلای جور واجور ماهیا مثل ماهی سالمون، جانشینای مناسبی واسه تخم مرغ هستن.

منبع : verywell

دسته‌ها: آموزشی