افراد گرفتار به دیابت نوع ۲ می تونن با کنترل خورد و خوراکشان، میزان قند خون خود رو تنظیم، گرسنگی رو رفع و به مدت بیشتری احساس سیری کنن.

در بیماران گرفتار به دیابت، قند خون و یعنی سطح گلوکوز بالاتر از حد نرماله. به گفته دکتر «مگی پاورز» (Maggie Powers)، رئیس بخش آموزش و مراقبتای بهداشتیِ انجمن دیابت آمریکا، غذاهای کربوهیدرات دار مثل نون، فرآوردهای جدا از غلات، برنج، پاستا، شیر و شکلای جور واجور دسرها باعث این افزایش سطح قند خون هستن. در این مقاله با ۷ غذای به درد بخور واسه کاهش قند خون آشنا میشید.

 

۷ غذای به درد بخور واسه کاهش قند خون آموزشی

بر مبنای نظر دکتر پاورز، بیماران دیابتی باید مراقب میزان کربوهیدرات مصرفی در غذاهای روزانه خود باشن. اما لذّت بردن از غذا هم مسئله مهمیه. شک نداشته باشین شما دوست دارین به اندازه کافی غذا بخورین، پرخوری نکنین و از غذاهای مضر و غیرمغذی هم پرهیز کنین. در این مقاله ۷ غذای پیشنهاد شده به وسیله دکتر پاورز، که به تنظیم قند خون و شادی و سلامتی شما کمک می کنن، معرفی می شه.

واسه اینکه با غذاهای به درد بخور واسه کاهش قند خون آشنا شید، ویدیوی زیر رو مشاهده کنین:

مرورگر شما قادر به پخش ویدیو نیس.

۱. سبزیجات نپخته، پخته یا کبابی

۷ غذای به درد بخور واسه کاهش قند خون آموزشی

این خوراکیا به غذای شما طعم، رنگ و قوت میدن. سبزیجات خوش طعم و کم کربوهیدرات مثل قارچ، پیاز، بادنجان، گوجه، کلم پیچ و کدو انتخابای مناسبی هستن. این سبزیجات رو همراه با چاشنیایی مثل سسای کم چرب، حُمُص، سس گواکاموله و سالسا بخورین؛ یا اونا رو همراه با ادویه جاتی مثل رزماری، فلفل قرمز یا سیر کباب کنین.

۲. سالاد

۷ غذای به درد بخور واسه کاهش قند خون آموزشی

به سالادهای عادی اکتفا نکنین، از کلم، اسفناج و برگ چغندر استفاده کنین. این سبزیجات، سالم، خوش طعم و کم کربوهیدرات هستن. با سرخ کردن برگ کلم در روغن زیتون به مدت خیلی کم، چیپسای ترد و خوشمزه ای دارین. واسه اضافه کردن رنگ و طعم بیشتر می تونین سالاد رو همراه با سبزیجات کبابی یا کمی خوراک پروتئین دار مثل ماهی سالمون سرو کنین.

۳. نوشیدنیای خوش طعمِ کم کالری

۷ غذای به درد بخور واسه کاهش قند خون آموزشی

نوشیدن آب همیشه خوبه اما آب، به همراه میوه ها و سبزیجات رنگ و لعاب بیشتری داره. می تونین تکهای لیمو یا خیار یا تکهای یخ زده ی میوه ها رو به آب تون اضافه کنین. اگه اهل نوشیدن چای داغ نیستین، چای سرد رو همراه با لیمو یا چوب دارچین امتحان کنین. این نوشیدنیا جدا از اینکه اینکه کربوهیدرات کمی دارن، باعث می شن شما احساس سیری کنین و میل به غذا نداشته باشین.

این مطلب رو هم توصیه می کنم بخونین:   ۷ اشتباه جبران ناپذیر مدیران تازه کار و راه های جلوگیری از اون

۴. طالبی یا خونواده توتا (Berries)

۷ غذای به درد بخور واسه کاهش قند خون آموزشی

۷ غذای به درد بخور واسه کاهش قند خون آموزشی

یک فنجون از این دو نوع میوه (منظور از خونواده توتا میوه هایی مثل توت فرنگی، زغال اخته ی آبی، کرنبری، تمشک و … است)، تنها ۱۵ گرم کربوهیدرات داره. شاید کمی گران باشن اما سالم، پر از مواد مغذی و فیبر، و در عین حال کمی شیرین هستن. واسه تنوع، قالب یخ رو به جای آب با مخلوط طالبی، توت و ماست پر کنین.

۵. غلات کامل و غذاهای پر از فیبر

۷ غذای به درد بخور واسه کاهش قند خون آموزشی

واسه جلوگیری از پرخوری و انتخاب غذاهای اشتباه، تا می تونین این خوراکی رو در رژیم غذایی تون جا بدین. حبوباتی مثل نخود، لوبیا و عدس رو فراموش نکنین. می تونین لوبیا و ذرت رو همراه سالاد بخورین. این غذاها کربوهیدرات دارن اما طعم خاص اونا باعث می شه شما از غذاتون لذت بیشتری ببرین.

۶. کمی روغن

۷ غذای به درد بخور واسه کاهش قند خون آموزشی

روغنای به درد بخور مثل روغن زیتون، آووکادو و ماهیای چرب مثل ماهی سالمون که در بشقابی از کاهو سرو می شه، انتخابای خوبی هستن.

استفاده از ماهی و روغنِ موجود در اون به عنوان چاشنیِ همراه با سالاد، غذای مناسبیه.

۷. پروتئین

۷ غذای به درد بخور واسه کاهش قند خون آموزشی

واسه جذب پروتئین، مصرف ماست یونانی، پنیر کاتیج، تخم مرغ و گوشت راسته پیشنهاد می شه. چاشنی و مزه رو هم فراموش نکنین. کره ی بادام زمینی همراه با ساقه ی کرفس، یک خوراکی سالم و خوشمزه و منبع خوبی واسه تأمین چربی و پروتئینه. می تونین پنیر کم چرب و گوشت نمک سود رو به عنوان یک وعده غذای سبک در نظر بگیرین، البته به میزان سدیم موجود در اونا توجه کنین. به گفته دکتر پاورز، کلا، برنامه غذایی شما نباید کسل کننده و یکنواخت باشه و باید غذاهای مورد علاقه تون رو شامل شه، اما باید میزان کربوهیدرات رو در برنامه غذایی تون متعادل نگه دارین.

منبع : webmd.com

 


دسته‌ها: آموزشی