۱. تو هیچوقت… یا تو همیشه…

این عبارات «همه» یا «هیچ» معمولا خیلی بزرگ نمایی شده هستن و واسه اشاره به نکته ای یا شنیدن اجباری یک جواب احساسی به کار می رن، اما این عبارات معمولا دقیق و مساوی نیستن (مثلا «تو هیچوقت به حرف من گوش نمی دی!») و می تونن باعث شن شریک شما در بحث، حالت دفاعی به خود بگیره. درنتیجه پیام واقعی که قصد انتقالش رو داشتین گم می شه و طرف مقابل تمرکزش رو صرف این می کنه که ثابت کنه شما اشتباه می کنین. اینطوری، وارد مکالمه یا استدلالایی میشید که به هیچ جا نمی رسن.

«به جای این کار به طور دقیق و مشخص بگید چی شما رو آزار می ده. از عبارتی که با «من» شروع می شه استفاده کنین و دلایل کافی واسه حرف هاتون جفت و جور کنین. مثلا «من دیروز که ازت خواستم پیش از رسیدن بچه های شرکت وسایلت رو جمع کنی و تو توجهی به حرفم نکردی احساس کردم واسه من احترامی قائل نیستی. دفعه ی بعد که مهمون داشتیم واقعا خوشحال میشم اگه بیشتر به من کمک کنی.» تارا گریفیث (Tara GriffiTh)، مشاور ازداواج و خونواده.

۷ عبارتی که هیچوقت نباید در دعواها به کار ببرین آموزشی

۷ عبارتی که هیچوقت نباید در دعواها به کار ببرین آموزشی

۲. تو دقیقا مثل مادرت رفتار می کنی

«… یا مثل برادرت، دوست صمیمی ات، عموی معتادت یا هرکی دیگری.» این جمله باعث می شه موضوع موردبحث به کلی فراموش شه و مثل تیری، شخصیت فرد رو نشونه بگیره. راه حل که اینجا استفاده می شه، اینه: اگه داری در بحث شکست می خورری، رقیبت رو بکش. بله، ممکنه شما واقعا مثل مادرتان رفتار کنین، اما مسئله واقعا این نیس.» وینیفرد ام ریلی (Winifred M. Reilly)، دکتر خونواده و ازدواج.

۷ عبارتی که هیچوقت نباید در دعواها به کار ببرین آموزشی

۷ عبارتی که هیچوقت نباید در دعواها به کار ببرین آموزشی

۳. وقتی که بتونی منطقی به موضوع نگاه کنی بحث رو ادامه می دیم

«این جمله واقعا جمله ای عقلانی و منطقی نیس. هدف اینجور عبارتی اینه که به فرد مقابل ضربه عاطفی وارد کنه؛ نه اینکه زمانی واسه استراحت خواسته کنه. زمانی که دعوا بالا میگیره، درنظر گرفتن زمانی واسه استراحت (مثلا ۲۰ دقیقه) واسه پایین رفتن سطح آدرنالین و کورتیزول ایده ی بسیار خوبیه. به دلایل شیمیایی اشاره کنین: “ما بیش ازحد اوج گرفتیم، درمورد خودم مطمئن هستم. شاید این حالت به خاطر کورتیزول و آدرنالینه! بیا ۲۰ دقیقه استراحت کنیم تا بتونیم با احترام بیشتر و اون طور که شایسته ماست با هم صحبت کنیم.”» استیون استاسنی (Steven Stosny)، روان شناس.

۴. دیگه تموم شد! من می خوام برم!

«کلماتی که به کار می برین مهم هستن. از گفتن حرفایی که بعدا باعث پشیمانی تون شه، پرهیز کنین. تهدید به رفتن شاید بدترین چیزیه که می تونین به شریک تون بگید یا انجام بدین؛ به ویژه زمانی که واقعا قصد اینجور کاری رو ندارین. در این شرایط کمی استراحت کنین، قدم بزنین و آرامش خود رو به دست بیارین. جمله مثل دیگری که نباید به زبون بیارین اینه «من دیگر تو رو دوست ندارم و می خوام ترکت کنم.» اینجور جملاتی که باعث ازبین رفتن اعتماد بین دو طرف می شه، به اصل رابطه آسیب میزنن و ممکنه هیچوقت نتونین اونا رو جبران کنین.

این مطلب رو هم توصیه می کنم بخونین:   ۷ راز زیبایی از زبون کارشناسان پوست

۷ عبارتی که هیچوقت نباید در دعواها به کار ببرین آموزشی

«به جای اینکه فریاد بزنین، کمی استراحت کنین تا آروم شید و دوباره تعادل خود رو به دست بیارین. به طرف مقابل قول بدین که در زمان مشخصی باز می گردین و بحث رو ادامه میدید.» شری میرز (Sheri Meyers)، مشاور خونواده و ازدواج.

۵. تو فلان و بهمان هستی!

۷ عبارتی که هیچوقت نباید در دعواها به کار ببرین آموزشی

هیچی مثل اسم گذاشتن روی افراد یا به کار بردن الفاظ نامناسب و نامحترمانه باعث آسیب به یک رابطه نمی شه. این نوع توهینا معمولا به عنوان روشی واسه نشون دادن عصبانیت و انتقال احساس بد به طرف مقابل استفاده می شن، اما هیچوقت باعث نمی شه اختلاف بین افراد رفع شه. بلکه ممکنه با ضدحمله ی طرف مقابل همراه شن، به رابطه آسیب بزنه و باعث شه جدا از اینکه احساسات منفی که پیش از این داشتین، احساس گناه هم پیدا کنین. سعی کنین به جای اینکه حمله کنین، روی موضوعات مشخص یا اینکه رفتار طرف مقابل چه احساسی به شما می ده، تمرکز کنین.» جینا دلوسا (Gina Delucca)، روان شناس بالینی.

۶. به چه دلیل بی دلیل خودت رو عصبانی می کنی؟

«این عبارت میگه که فرد عصبانی هیچ دلیلی واسه عصبانیتش نداره. این جمله، خیلی سریع، بنزین بیشتری روی آتیش می ریزه و باعث می شه دعوا شدیدتر شه. ما هنگامی که عصبانی و ناراحت هستیم، دوست داریم به حرف مون گوش کنن و درک شیم؛ نه اینکه به ما گفته شه رفتارمون خنده داره و بیش ازحد حساس شده ایم. رفتار مناسب تر اینه که بپرسیم «به چه دلیل به خاطر اینجور موضوعی این قدر ناراحت شده ای؟»

۷. دیگه درباره این موضوع بحث نکنیم! نمی تونی از این موضوع بگذری؟

«هر چیزی که دربردارنده ی این پیام باشه که دیدگاه شریک زندگی تون قابل دفاع نیس یا واکنشش اشتباهه، مثلا گفتن «این حرف خنده داره»، «تو دیوونه شده ای»، «آروم باش، بیش ازحد واکنش نشون می دی» یا «این نه، دوباره به این موضوع رسیدیم» درواقع به طرف مقابل تون می گه «مشکل خودِ تویی، من به چیزی که می گی اهمیت نمی دم و علاقه ای به گوش دادن، رابطه برقرار کردن یا ایجاد تغییر ندارم.»

دعوا کردن هر فردی رو دچار استرس می کنه و درک شدنیه که بخواهید با پایان دادن به بحث از یک دعوای دیگر پرهیز کنین، اما استفاده کردن از این عبارات شک نداشته باشین آتیش دعوا رو شعله ورتر و اونو بدتر می کنه. درعوض از خودتون اشتیاق نشون بدین. به شریک تون بگید «درباره احساست و اینکه به چه دلیل تا این حد ناراحت هستی، بیشتر به من بگو. می خوام فهمیده باشم، بیا با هم مشکل رو حل کنیم. ما یک تیم هستیم.»



 


دسته‌ها: آموزشی