در طول ۲۵ پارسال تقریبا همه چیز در بازار کسب وکار به خاطر این به اونو شدست. در سیستمای قدیمی افراد تنها اجراکننده ی دستورات مافوق خود بودن و خلاقیت و مسئولیت پذیری به اندازه امروز معنی نداشت. در این سیستما از کارمندان خواسته می شد افکار و ذهن خود رو بیرون از محل کار بذارن، در طول انجام کار چیزی نگویند و تنها چهل ساعت کاردرهفته ی باید خود رو بکنن. ولی در نقطه ای از این راه اشتباه، اتفاق دیگری رخ داد؛ بعضی از سازمانا و پیشگامان کسب و کارای بزرگ تصمیم گرفتن هوشمندانه تر عمل کنن. اونا متوجه شدن که به جای اجاره کردن کارمندان خود به مدت چهل ساعت در هفته، بهتره قلب و مغز اونا رو هم به کار گرفت.

۷ روش واسه افزایش مسئولیت پذیری کارمندان آموزشی

 

در دنیای نوین کسب وکار، مسئولیت پذیری کارمندان تنها کلید موفقیته. در این دنیای نوین از کارمندان خواسته می شه مسئولیت پذیر باشن و تموم استعداد خود رو به کار ببندند تا به راه احسنت از عهده ی انجام امور برآیند.

حال سوال اینه که شما به عنوان یک کارفرما چیجوری می تونین افراد زیرمجموعه ی خود رو طوری تشویق کنین که اول اینکهً مسئولیت پذیر باشن و دوم اینکه وظایف خود رو به بهترین شکل ممکن بکنن. من واسه جواب به این سوال هفت نکته کاربردی پیدا کردم که در این مقاله به شما خواهم یاد گرفت.

۱. به افراد خود کمک کنین به نگاه صحیحی از معنی کارکرد عالی برسن

بیشتر افراد حتی به درستی نمی دونن که «عالی» دقیقا به چه معناست. آخر تصور اونا از انجام یک کار به بهترین شکل ممکن اینه که کاری رو به اتمام برسانند و خود رو قانع کنن که همین کافیه. واسه توضیح اینجور افرادی تنها میشه از واژه شایسته یا خوب استفاده کرد؛ اونا از صفت عالی فاصله زیادی دارن. جیم کالینز، نویسنده ی کتاب «از خوب به عالی» (Good to Great) به این نکته اشاره می کنه که اینجور برداشتی از عالی بودن بسیار خطرناکه. به باور ی اون، «خوب بودن دشمن عالی بودنه.»

پس به افراد خود نشون بدین که دیدگاه شما نسبت به عالی بودن بسیار بالاتر از خوب بودنه. یا خودتون این نگاه رو به اونا انتقال بدین و یا با کمک هم اینجور دیدگاهی رو بسازین.

۲. توقع داشته باشی عالی باشن

۷ روش واسه افزایش مسئولیت پذیری کارمندان آموزشی

این گزاره شاید در نگاه اول خیلی پیچیده به نظر نرسه، ولی خیلی از مدیران و رهبران در عمل درست عکس این گزاره عمل میکنن. هروقت یک مدیر همیشه در حال سرکشی به افراد زیرمجموعه ی خود باشه و بر ریزترین جزییات کارکرد اونا نظارت کنه، واقعا در حال انتقال این پیامه که «من توقع ندارم شما بتونین کار خود رو به راه احسنت انجام بدین و واسه جلوگیری از بروز خطا، خود باید بر تموم امور نظارت کنم».

هوشیار باشین. همونجوری که استرلینگ در کتاب خود، «اثر پیگمالیون در مدیریت»، میگه، مخفی کردن انتظارتان در قبال بقیه بسیار سخته (اثر پیگمالیون: انتظار بقیه از کارکرد شخصی). اگه شما تو ذهن خود تنها احتمال بدین که بقیه نسبت به مسئولیت خود بی توجه هستن و قصد دارن به اصطلاح سروته کار رو به هم بیارن، اونا این باور داخلی شما رو حس کرده و بر همین پایه عمل میکنن.

پس از بقیه انتظار بالا داشته باشین و با هم این انتظار رو بروز بدین. از طرفی از افرادتان توقع داشته باشین که عالی باشن و از طرف دیگه یاد بگیرین که این انتظار رو چیجوری بگید. واسه آشنایی با نحوه ی بیان انتظارات خود به بخش بعدی مقاله مراجعه کنین.

۳. واسه کارمندان تون یک الگوی عملی باشین

۷ روش واسه افزایش مسئولیت پذیری کارمندان آموزشی

یک ضرب المثل آلمانی می گه، «هروقت راه می روید و سخن می گین، بقیه به حرفاتون گوش میدن (دوصد گفته چون نیم کردار نیس).» یعنی اگه به عنوان مدیر یک مجموعه، در عمل و مسئولانه بهترین کارکرد رو به اجرا بذارین، احتمال اونکه دور و بریا شمام مسئولیت پذیری رو اولویت ی کار خود قرار داده و وظایف خود رو به بهترین وجه بکنن، افزایش پیدا می کنه.

به بیان ساده تا زمانی که به عنوان مدیر، پیش از بقیه، از خود انتظار بهترینا رو نداشته باشین، کارمندانتان مسئولیت پذیر نشده و وظایف خود رو به بهترین وجه انجام نخوان داد. تنها در این صورته که اونا درخواهند پیدا عالی بودن، چیزی بیشتر از بزرگ کردن موفقیتای کوچیک، هیاهوی بی معنای کارمند نمونه ماه شدن و یا شرکت در کلاسای آموزشیه. اونا در آخر می فهمن که عالی بودن و حد کمال در کار، نشونه ایه که از طرف افراد بالغ، پیشگامان موثر، رهبران، مدیران و شرکا، بسیار مهم تلقی می شه.

همانی باشین که از بقیه می خواید اون باشن. شما به عنوان مدیر نمی تونین موقع سخنرانی کردن واسه کارمندانتان همیشه بر این مسئله تکیه کنین که «اینجا کیفیت حرف اول رو می زنه»، ولی خود در وقت عمل کار بی کیفتی تحویل بدین.

۴. از کارمندان تون واسه عالی بودن تعهد بگیرین

این روش به شکل غیرقابل باوری اثر میذاره. اِف. اون. وُلوُرث (Woolworth)، پایه گذار مغازه های خرده فروشی زنجیره ای وُلوُرث اینطور بر این مسئله تاکید می کنه: «ما ترجیح میدیم به جای استخدام سه نفر که می خوان واسه ما کار کنن تنها یک نفر رو استخدام کنیم که می خواد همراه ما کار کنه.»

هروقت از کسی می خواید که مسئولیت بهترین بودن رو قبول کنه باید از اون بخواهید پایبند شه که به هر قیمتی از عهده ی مسئولیت خود برمیاد. اونو مجبور کنین تا پیش از هرچیزی تصمیم بگیره. برندا الس وُرث در این مورد به اعضای تیم خود در شرکت Tastefully Simple اینطور می گه: «همه چیز با گرفتن یک تصمیم و بیان اون شروع می شه؛ این کاریه که قراره انجام بدهم: من می خوام این تصمیم رو عملی کنم، به هر قیمتی.»

واسه گرفتن اینجور تعهدی از افراد خود، این سوال رو طرح کنین تا به درصد آمادگی اونا پی ببرین: شما تا چه حد پایبند هستین که این پروژه به بهترین شکل ممکن انجام شه و چی شما رو وامی داره که صد درصد توان خود رو واسه این پروژه صرف کنین؟ در آخر زمانی فرا می رسه که باید از مرحله سبک وسنگین کردن عبور کنین و وارد مرحله تصمیم گیری شید، زمانی که باید از تأمل به طرف تعهد حرکت کنین.

این مطلب رو هم توصیه می کنم بخونین:   ۷ انگیزه مهم مشتریان واسه خرید

۵. به مسئولیت پذیری پاداش بدین

هرکی که واسه رسیدن به بهترین بودن، مسئولیتی رو قبول می کنه به یه جور دارای یک انگیزه شخصیه. شاید این کار باعث می شه به حس خوشایندی از خود برسه یا بهش کمک می کنه مهارتی رو به دست آورد یا اینکه موجب می شه در موقعیت شغلی خود پیشرفت کنه؛ هرکی دلیل متفاوتی واسه خود داره ولی با این حال همیشه انگیزه ای هست.

یکی از اصلی ترین انگیزهای افراد واسه مسئولیت پذیری تمایل اونا واسه دریافت پاداش از کارفرماست. پس هیچ موقع این اصل مهم رو فراموش نکنین و در قبال انجام یک کار عالی به اونا پاداش بدین. تاثیری که این عمل می تونه در زندگی و شغل یک نفر بسازه، بعضی وقتا می تونه اونقدر بزرگ باشه که شما رو به حیرت وادارد.

مثلا میشه به زندگی و کسب وکار جون هابر اشاره کرد. یک پاداش ساده واسه انجام یک کار عالی اونو به یک کارآفرین و پیشگام تبدیل کرد. اون طور که خود اون نقل می کنه: «بعد از خوندن خبرنامه ی Tuesday Tip تصمیم گرفتم با استفاده از مهارتم در ساخت وسایل چوبی واسه خونواده ام هدیه ی کریسمس درست کنم. نتیجه کار عالی بود. خاطره ی لحظه ای که عزیزانم هدایای خود رو باز می کردن، اون کریسمس رو به بهترین کریسمس عمرم تبدیل کرده.» جون وقایع بعد از اون کریسمس رو اینطور توضیح می ده، «بعدا به طور اتفاقی یکی از کارای چوبی ام رو به یکی از دوستانم نشون دادم. اون به کارام علاقه مند شد، حتی میتونم بگم کمی هم هیجان زده شد و خواست که به من کمک کنه. من و دوستم در اول عکسای مربوط به کارام رو به افراد جور واجور نشون دادیم و در آخر یک سرمایه گذار پیدا کردیم. الان هم من یکی از سه شریک اصلی یک شرکت تولید صنایع چوبی موفق و در حال رشد هستم.»

۷ روش واسه افزایش مسئولیت پذیری کارمندان آموزشی

۷ روش واسه افزایش مسئولیت پذیری کارمندان آموزشی

برخلاف جون هابر بعضی تنها در صورتی به قبول کردن مسئولیت تشویق می شن که پاداش قابل لمس تری رو دریافت کنن. نتایجی که مسئولین شرکت «خدمات هسته ای West Valley» به دست آورده ان خوب این مسئله رو تایید می کنه. مدیران این شرکت واسه بررسی اثر پاداش بر کارکرد مجموعه خود برنامه ای پیشنهادی رو به اجرا گذاشتن که تموم ۸۰۰ نفر کارمند اونا رو، از منهدس گرفته تا کارگران کافه تریا، دربرمی گرفت. طبق این برنامه کارکنان می تونستن بسته به کاری که انجام میدن، تقریبا هرچیزی از قهوه ی مجانی گرفته تا کباب پز برقی و حتی کشتی تفریحی رو به عنوان جایزه دریافت کنن. در آخر این شرکت در فاصله ۱۸ ماه تونست از راه کاهش هزینه و صرفه جویی مبلغی برابر ۲.۲ میلیون دلار سود به دست آورد.

حتما به نحوی عمل کنین که بقیه در قبال مسئولیت پذیری خود پاداش دریافت کنن. اگه یکی از کارکنان در بین انجام کار خود اشتباهی انجام دهنده شد واسه آگاهی با نحوه ی روبرو شدن با این وضعیت به بخش بعدی مقاله مراجعه کنین.

۶. از کلماتی استفاده کنین که اونا رو به مسئولیت پذیری تشویق کنه

طبیعیه که هروقت حجم مسئولیتای فرد زیاد می شه به همون میزان احتمال بروز اشتباه و به دنبال اون احتیاج به سازوکارهای اصلاحی هم بیشتر می شه. در روبرو شدن با اینجور شرایطی پیشنهاد می کنم از این پند آموزنده ی گوته بهره ببرین: «اصلاح اشتباه خیلی خوبه، ولی تشویق و تشویق فرد اشتباه کننده به اصلاح اشتباه خود بهتره.»

یعنی با فرد خطاکار در مورد ضعفا و اشتباهات اون صحبت نکنین، چون که در درازمدت مثل یک مشکل شخصیتی دائمی در اون شخص به چشم میاد. تاکید بیشتر از حد بر ضعفای یک نفر باعث می شه اون به یک آدم منفی نگر بدل شه، چون همیشه با خود فکر میکنن که «من همینم که هستم پس کاری نمی شه کرد.»

۷ روش واسه افزایش مسئولیت پذیری کارمندان آموزشی

در مقابل هروقت خواستین اشتباهات اون دسته از کارمندانتان رو اصلاح کنین که وظایف خود رو به راه احسنت انجام نداده ان، بیشتر در مورد فرصتایی صحبت کنین که به بهتر شدن کار اونا میرسه. در این روش شما فرآیندی رو در اختیار اونا قرار میدید که با استفاده از اون مسئولیت اصلاح اشتباه خود رو به عهده می گیرن و دوباره به جاده ی موفقیت بازمی گردند.

از واژهایی استفاده کنین که فرد خطاکار با شنیدن اون به این باور برسه که می تونه شرایط رو بهبود بخشد. اون حتما این قدرت رو در اختیار داره.

۷. فرایند و دستاوردهای مسئولیت پذیری رو جدا سازی وتحلیل کنین

۷ روش واسه افزایش مسئولیت پذیری کارمندان آموزشی

رسیدن به کمال الابختکی و دفعی رخ نمی ده، بلکه نتیجه مجموعه مشخصی از اعمال مسئولیت پذیرانهه. در صورتی که بشه فرایند رسیدن به کمال پایانی رو درک کرد، میشه اونو بارها مثل سازی کرد. پس در روبرو شدن با کارکرد عالی و بی مشکل یک شخص تنها نباید به تشکر از اون بسنده کرد. بهترین راه واسه حفظ این شرایط رویایی اینه که بهش کمک کنیم دلایل رسیدن به موفقیت خود رو هم درک کنه. اون باید بدونه که به چه دلیل به این موفقیت رسیده و چیجوری می تونه اونو تکرار کنه.

مثلا اگه میزان فروش ماهانه ی یک فروشنده از میزان معمولی بالاتر رفت، باید دلیل این بهبود فروش رو از اون جویا شید. اون از خطی مشی متفاوتی واسه پیداکردن مشتری یا عقد قرارداد استفاده کرده؟ تعداد دفعات ارائه محصول رو افزایش داده یا با گروه متفاوتی از مشتریان وارد گفتگو شده؟ اون روش جدیدی رو واسه ارائه محصول ایجاد کرده؟ با طرح اینجور سوالایی، بهش کمک کنین فرآیندی رو درک کنه که به دلیل ی اون و با پذیرش مسئولیت به اینجور نتیجه زیادی رسیده.

در کسب و کارای قدیمی افراد در روبرو با یک مسئولیت سخت شاید با گفتن جمله ای مثل به «وظیفه ی من نیس» از قبول کردن اون شونِه خالی می کردن، ولی در جهان امروز تنها کسائی قادر به باقی موندن هستن که مسئولیت رسیدن به بهترینا رو قبول کنن. با به کاربستن این هفت راه حل شمام می تونین بقیه رو به انجام اینجور کاری تشویق کنین.

منبع : entrepreneur


دسته‌ها: آموزشی