نداها و احساسات داخلی ما یعنی چیزی که با خود در درون نجوا می کنیم، اثر فوق العاده ای بر راه زندگی مون دارن. نجواهای داخلی ما می تونن به نردبان موفقیتا بدل شن یا مانعی بزرگ واسه رسیدن به آرزوها باشن. اگه پیوسته با خود بگید که ضعیف هستین یا از درون خود رو تضعیف کنین، نتیجه ای که عایدتان می شه چیزی جز ضعف و شکست نمیشه. اما راه هایی هست که شما رو از خودانتقادی تخریب کننده نجات می ده. با ما همراه باشین:

افکار شما احساسات تون رو تحت اثر قرار میدن. روش تفکرتون این قدرت رو داره که به یه جور راه پیش روتون رو پیش بینی کنه. مثلا اگه قبل از شرکت در یک مصاحبه کاری، همیشه با خود تکرار کنین که این شغل رو به دست نخواهید آورد، به احتمال زیاد، مصاحبه کاریتون هم خوب پیش نخواد رفت و درحین مصاحبه با روحیه ای ضعیف، سر به زیر و تأثیرگذاری نامناسب ظاهر میشید و فرصتای خود رو خواهید سوزاند. اگه شمام دچار خودانتقادی تخریب کننده هستین، اول از همه باید بگیم که تنها نیستین. شک وتردید نسبت به خود و تواناییا، پیش بینیای دلسردکننده درباره آینده خود و سرزنشای داخلی در بیشتر افراد شایعه. اما نذارین که قربونی این صداهای داخلی منفی بشین. تمرینای زیر به شما کمک می کنه تا بهتر با خود تا کنین و قوی تر بشین:

۱. به افکارتان توجه کنین

۷ راه شکست دادن خودانتقادی تخریب کننده که مثل خوره به جونمون میفته آموزشی

ما اون قدر با صداها و نداهای داخلی مون خو گرفتیم که کمتر به یاد میاریم چه پیامایی واسه خود می فرستیم. پس سعی کنین به دقت افکار خود رو بررسی کنین. با توجه به افکارتان درخواهید پیدا که از درون چه برخوردی با خود دارین و چه صفاتی رو به خود نسبت میدید یا در رویارویی با کارای سخت و رقابتای زندگی چیجوری با خود نجوا می کنین.

طبق برآوردها، هر فرد روزانه ۶۰ هزار فکر جورواجور تو ذهن داره. این ۶۰ هزار فکر به معنای ۶۰ هزار فرصت واسه ساختن یا تخریب روحیه و شانسای مختلفه. اگه بتونین چگونگی دست یافتن به افکار داخلی تون رو یاد بگیرین، بهتر متوجه تاثیرگذاری اونا بر زندگی تون میشید.

۲. از اشتباهات تون بگذرید

درحالی که حل مسئله بسیار به درد بخور و مؤثره، اما ماندن روی اشتباهات و افسوس خوردن بسیار غلط و مضره. اگه بارهاوبارها به اشتباهات تون فکر کنین و نتونین از خطاهایی که انجام دادین، بگذرید، روحیه تون ضعیف و ضعیف تر می شه. بهترین روش واسه گذشتن از اشتباهات، فعال شدن و اقدام کردنه. یعنی کاری کنین که موقتا حواس تون رو از افکار منفی موجود در مغرتان منحرف کنه. قدم بزنین، با دوست تون تلفنی درباره موضوعی دیگر صحبت کنین یا به سراغ انجام پروژه ای نیمه کاره برید. سعی کنین کاری کنین و یکجا نشینین و به اشتباه آزاردهنده تون فکر کنین و نذارین که مغرتان با سرزنشای متداوم خود مثل خوره شما رو از درون نابود کنه.

۳. دلایل رو بررسی کنین

۷ راه شکست دادن خودانتقادی تخریب کننده که مثل خوره به جونمون میفته آموزشی

افکارتان همیشه درست و واقعی نیستن. درواقع، افکار بیشتر وقتا به شکلی بزرگ نمایی آمیز منفی هستن. پس قبل اینکه افکار خود رو باور کنین، باید دلایل موجود رو بررسی کنین. یعنی چه؟ اجازه بدین با مثالی موضوع رو روشن تر کنیم: ممکنه با خود فکر کنین که سخنرانی و ارائه ای رو که دارین، خراب می کنین و در انجام اون دچار خجالت و مشکل هستین. در اینجور وضعیتی بهتره لحظه ای صبر کنین، قلم و کاغذی جفت و جور کنین و سعی داشته باشین تا تموم دلایلی رو که نشون می ده، کارتون با مشکل روبه روست، یادداشت کنین.

بعد فهرستی بسازین و تموم دلایلی رو که نشون می ده در کارتون موفق و پیروز میشید، یادداشت کنین. حال دو گروه فهرستی رو که ایجاد کردین باهم مقایسه کنین. این کار باعث می شه تا مناسب تر و به دور از احساس شرایط رو قضاوت و بررسی کنین. به خودتون گوشزد کنین که مغزتون همیشه درست نمی گه و نجواهای داخلی در سرتون ۱۰۰ درصد درست و منطقی حرف نمی زنن. این کار باعث تقویت اعتمادبه نفس شما می شه.

این مطلب رو هم توصیه می کنم بخونین:   ۷ ایده واسه تقویت کارکرد تیم شما

۴. افکار منفی و بزرگ نمایی آمیز رو با عبارات مثبت جانشین کنین

وقتی متوجه شدین که افکار منفی شما درست نیستن، سعی کنین اونا رو با عباراتی واقعی جانشین کنین. مثلا هیچ وقت نگید: «من هیچ وقت افزایش رتبه کاری پیدا نمی کنم» درعوض، این جمله رو که هم مثبته و هم واقعی، جانشین اون کنین: «اگه سخت کار کنم و روی تواناییای خود سرمایه گذاری کنم، ممکنه روزی افزایش رتبه کاری هم داشته باشم.»

یادتون باشه که لازم نیس از جملات مثبت غیرواقعی استفاده کنین. تزریق «اعتمادبه نفس کاذب و الکی» هم بعضی وقتا همون کارکرد مضرِ «شک و دودلی» نسبت به مهارت ها رو داره. اما چشم اندازی واقعی و متعادل کلید تقویت بیشتر روح و روونه.

۵. به نتایج افکار منفی تون در صورت تحقق، فکر کنین

۷ راه شکست دادن خودانتقادی تخریب کننده که مثل خوره به جونمون میفته آموزشی

همیشه این احتمال هست که با افکار خود از یک اشتباه ساده، فاجعه درست کنین. پس باید خیلی خیلی مواظب باشین. واقعیت اینه که همیشه سناریوهایی که از اتفاقات بد آینده تو ذهن می نویسیم، به اتفاق نمی پیوندند. سعی کنین میزان ناجوری سناریویی رو که تو ذهن ستختین، بررسی کنین. فرض کنین اگه در شغلی پذیرش نشید، برخلاف اینکه این موضوع ناراحت کننده س، دنیا به آخر نمی رسه. اگه بتونین شرایط سخت و شرایط سخت رو مدیریت کنین، اعتمادبه نفس تون هم افزایش پیدا می کنه و خیلی از نگرانیا و ترس هاتون غیب می شن.

۶. نصیحت هاتون به بقیه رو به خاطر بیارین

همدردی با بقیه خیلی ساده تر از همدردی با خوده. مثلا وقتی اشتباهی از شما سر می زنه، خیلی راحت خود رو با عناوینی مثل احمق و … خطاب می کنین. حال در نظر بگیرین که همون خطا از دوست تون یا یکی از عزیزان تون سرزدهه، به طور قطع همچین چیزی بهش نخواهید گفت. وقتی شرایط سختی رو از سر می گذرونین یا در موفقیت خود دودلی دارین، از خود بپرسید که اگه کس دیگری از عزیزان تون دچار این مشکلات می شد، چه بهش می گفتید؟ بعد از همون جملات امیدبخش به خودتون بگید.

۷. با پذیرش ایرادات و کمبود هاتون در راه بهبود قدم وردارین

۷ راه شکست دادن خودانتقادی تخریب کننده که مثل خوره به جونمون میفته آموزشی

همیشه فاصله ای بزرگ بین این ۲ جمله هست: «من واسه موفقیت کفایت لازم ندارم» و «بازم جای رشد و پیشرفت هست». نواقص و اشتباهات خود رو قبول کنین و واسه تغییر اونا در آینده پایبند بشین. شاید کمی غیرمعمول به نظر برسه، اما میشه این دو موضوع رو باهم پیش برد: ممکنه شما قبول کنین که درباره سخنرانی پیش روتون در محل کار، کمی مضطرب هستین، اما کماکان به پیشرفت و پیشرفت مهارت هاتون در این مورد هم فکر می کنین. خود رو قبول کنین با همه نواقص و ایرادهایی که دارین. اما داستان به همین جا ختم نمی شه. جدا از اینکه پذیرش خود، سعی کنین تا به نسخه بهتری از خود بدل بشین.

در آخر: متفاوت اندیشیدن رو یاد بگیرین

مغزتون این توانایی رو داره که به بهترین دارایی شما بدل بشه یا اینکه دشمنی خونی و درجه یک باشه که تموم موفقیت هاتون رو از بین می بره. باید مغزتون رو درست آموزش بدین. تمرینات روانی و روحی به شما کمک می کنن تا نقد تخریب کننده از خود رو کنار بذارین. با تمریناتی که در بالا مطرح شد، نجواهای داخلی سمی و تخریب کننده رو به گفت وگویی سازنده تبدیل کنین. این گفت وگوی سازنده، موتور محرک شما واسه رسیدن به اهداف تون هستش.



 


دسته‌ها: آموزشی