دنبال دلیلی واسه درد یا خستگی چشمان تون هستین؟ راه دوری نرید دست تون رو دراز کنین تا به گوشی عزیز دلتون برسین. اگه از اون دسته آدمایی هستین که روزی ۱۵۰ مرتبه به صفحه گوشی هوشمندتان نگاه می کنین باید بگم این چشمان شمان که نتایج این اعتیاد رو با خستگی و دردشون می پرازن. خیره شدنای دراز مدت به صفحات گوشیای هوشمند، تبلت و یا لپ تاپ، باعث خستگی، خارش، خشکی چشم و حتی دید تار و سردرد می شه. خوشبختانه راه هایی واسه به کمه کم رساندن این خستگی دیجیتالیِ چشم هست که اینجا ۷ مورد ساده و کاربردی اونو می خونین.

 

۷ راه ساده واسه نجات چشمان شما از دست گوشی های هوشمند آموزشی

۱. پلک بزنین

همین الان، یک بار دیگر، و بازم. ، پلک زدن دائمی (و بیشتر از یک ثانیه نگه داشتن پلکا روی هم) به افزایش رطوبت و کاهش خشکی و نا آرومی چشم کمک می کنه. هنگام استفاده از گوشیای دلبندمان یک سوم کمتر از حالت عادی پلک می زنیم و این باعث می شه چشمای بیچاره ی ما در قحطی قطره ای اشکِ محافظت کننده بمونن. واسه اینکه چشمانتان به قدر کافی خیس شه باید هر ۲۰ دقیقه ۱۰ بار پلک بزنین و باید همین کار رو تا انتهای ماراتن خیره شدن به صفحه گوشی حفظ کنین.

پاداش: پلک زدن بیشتر به تمرکز دوباره ی چشم کمک می کنه.

۲. درخشش نور از گوشی تون رو به کمه کم برسونین

اگه از گوشی هوشمندی با صفحه نمایش ضدبازتاب گوریلا گلس (Corning Gorilla Glass) یا از کاور مات صفحه نمایش استفاده نمی کنین، شاید نادانسته با مقدار زیادی درخشش آزاردهند، چشمان خود رو به دردسر انداختین. راه حل آسون و ارزانه: یک کاور ضدبازتاب واسه گوشی هوشمندتان بخرین و به دقت با کف دست اونو روی صفحه نمایش گوشی بچسبونید.

پاداش: این کاورهای ضدبازتاب جلوی باقی ماندن جای انگشتاتون رو هم می گیرن.

۳. به چشم تون استراحت بدین

در نظر گرفتن یک معطلی بین خیره شدن به صفحات نمایش واسه خیلی از ما ترسناکه، اما اگه این کار رو بکنین چشمانتان از شما تشکر می کنن. شاید خودتون از قانون ۲۰-۲۰-۲۰ مطلع باشین. اگه هم نمی دونین ماجرا از این قراره: هر ۲۰ دقیقه که به یک صفحه نمایش نگاه می کنین، به مدت ۲۰ ثانیه، به جایی در فاصله ۲۰ فوتی (۶ متری) نگاه کنین. این کار به ماهیچه های خسته ی چشم شما استراحتی کوتاه می ده و اونا رو آروم می کنه. شمام فرصت می کنین به انتخابای بعدی هیجان انگیزِ بازیای بعدی تون در گوشی فکر کنین!

این مطلب رو هم توصیه می کنم بخونین:   ۷ دلیلی غیرمنطقی که نمی گذارد افراد یک رابطه عاطفی مسموم رو ترک کنن

۴. نور صفحه نمایش تون رو تنظیم کنین

صفحه نمایش زیادی روشن یا زیادی تاریک به چشمان شما فشار وارد می کنه و در فوکوس کردن چشم مشکل ایجاد می کنه. واسه برطرف کردن این موضوع در کسری از ثانیه، به تنظیمات دستگاه خود برید و نور رو به اندازه نور محیط دور و برتان تنظیم کنین. صبر کنین، این قانون البته واسه زمانی که در اتاقی بدون نور هستین صدق نمی کنه! در این حالت که نور گوشی شما از محیط خیلی بیشتره، جدا از اینکه فشار به چشم شما دچار بیخوابی میشید.

۵. کنتراست و اندازه فونت رو در گوشی خود بالا ببرین

تنظیم کنتراست و اندازه نوشته ها در گوشی، کمی دیگر به آسایش چشمان شما اضافه می کنه. این کار باعث می شه راحت تر بتونین در گوشی محتوای سایتا، ایمیلا، تقویم قرارهای ملاقات و هر چیز دیگری رو بخونین.

۶. صفحه نمایش تون رو تمیز کنین

به طور منظم صفحه گوشی خود رو با پارچه ی تمیزکننده ی خشک (نه خیس!) تمیز کنین تا از شر گرد و خاک پرت کننده ی حواس، کثیفی، لکه و اثر انگشت خلاص شید.

۷. گوشی خود رو دورتر نگه دارین

قول میدم که قرار نیس بگم گوشی رو کلا کنار بذارین. اما بیشتر افراد گوشی هاشون رو در فاصله حدودا ۲۰ سانتی متری چشمانشان قرار میدن که فاصله بسیار کمیه. سعی کنین گوشی رو در فاصله ۴۰ تا ۴۵ سانتی متری از چشمانتان بذارین تا کمی به چشمان تون استراحت بدین. این کار اولش ممکنه خنده دار به نظر برسه اما به مرور بهش عادت می کنین.

منبع : Entrepreneur

دسته‌ها: آموزشی