فرض کنین کسب وکاری دارین که تا کنون واسه اداره اون از روشای قدیمی استفاده کردین و هیچوقت مشکلی هم نداشتین. حال کسب وکارتان با رشد خوبی روبرو شده و فکر می کنین حالا دیگر نمی تونین مثل سابق اونو مدیریت کنین. روزی یکی از مشتریان با شما تماس میگیره و راجبه معامله ای که هفته پیش با اون در موردش صحبت کردین، سؤال می کنه. حتی اسم اون و جزئیات مکالمه رو به یاد نمی بیارین. این موضوع در حافظه ی مشتری می مونه. مشتریان هیچوقت به اینجور کسب وکاری علاقه نشون نمی دن.

از طرف دیگه، اعضای تیم فروش تون هر کدوم به شکل ی خود عمل میکنن و هیچ نظارتی بر اونا ندارین. بین دریایی از اطلاعات گم شدین و این داده ها هیچ نظمی ندارن. فرایندهای بازاریابی هم باید به سرعت انجام شن و هیچ ایده ای واسه راه اندازی اونا ندارین. فکر می کنین در دنیایی که همه چیز به سرعت در حال تغییره و رقبایتان منتظر قاپیدن مشتریان شمان، کسب وکارتان با این شرایط دووم میاره؟ شک نداشته باشین نه. اینا نشونه هایی هستن که فقط به یک موضوع اشاره می کنن: کسب وکار شما به سیستم مدیریت رابطه با مشتری احتیاج داره. در این مطلب، هفت نشونه ای که نشون می ده باید واسه کسب وکارتان یک سیستم CRM مناسب داشته باشین بررسی می کنیم.

 

۱. نمی تونین سرنخا رو مدیریت کنین

۷ دلیلی که نشون می ده کسب وکار شما به CRM احتیاج داره آموزشی

هنگامی که تعداد سرنخا بسیار زیاد می شه، مدیریت اونا هم به همون اندازه سخت تر می شه. پس ممکنه خیلی راحت اونا رو از دست بدین. مشتریان معمولا از راه های زیادی واسه تماس و ایجاد رابطه با شما استفاده می کنن (تماس تلفنی، ایمیل، رسانه های اجتماعی و مثل اونا). از اونجا که حفظ کردن همه اونا بسیار سخته، باید از یک سیستم هوشمند CRM استفاده کنین که بتونه در منظم کردن و اولویت بندی سرنخا به شما کمک کنه. در این صورت تیم فروش هم می تونه به موقع پاسخگوی مشتریان باشه.

۲. بر تیم فروش خود نظارتی ندارین

هنگامی که از فعالیتای دقیق تیم فروش تون اطلاعی ندارین یا نمی دونین چیجوری با مشتریان و سرنخا رابطه برقرار می کنن، نمی تونین بر اونا نظارت داشته باشین. اینطوری پی بردن به این موضوع که معیارهای درست فروش رعایت می شه یا نه سخته. از طرف دیگه، هرکدام از اعضای تیم که از کسب وکارتان خارج شن، تعدادی از سرنخا هم هدر خواهد رفت؛ چون که اطلاعات مربوط به مشتریان و جزئیات رفت و امد با اونا فقط در دسترس همون شخص بوده. اگه یک CRM قوی داشته باشین، تموم اطلاعات و جزئیات فروش از طرف اعضای تیم در دسترس شما هستش و از مراحل فروش آگاه میشید. CRM به شما اطمینان می ده اگه یکی از اعضای تیم از گروه خارج شد، مشتریان پنهون یا سرنخا هدر نمی رن. چون همه چیز در دسترس شما و بقیه اعضای تیم قرار داره.

۳. وقت زیادی رو واسه تنظیم گزارشا هدر میدید

۷ دلیلی که نشون می ده کسب وکار شما به CRM احتیاج داره آموزشی

اگه خودتون یا تیم فروش تون مدت زمان زیادی صرف تهیه ی گزارشا می کنین، بهتره این مراحل رو متوقف کنین؛ چون این زمان مهم می تونه واسه مراحل اصلی کسب وکارتان (یعنی فروش یا ارائه خدمات) صرف شه. از طرف دیگه، وارد کردن داده ها و اطلاعات به شکل دستی در فایل اکسل یا پاورپوینت می تونه باعث جا افتادن یا ثبت نادرست بعضی اطلاعات شه. نرم افزار CRM می تونه تموم اطلاعات رو به درستی و به شکل خودکار وارد کنه، داده های مربوط به مشتریان رو به طور منظم به روزرسانی کنه و در آخر پس از حذف افرادی که از چرخه فروش خارج شدن، گزارشایی دقیق در اختیار شما بذاره.

این مطلب رو هم توصیه می کنم بخونین:   ۷ جمله ساده که مردها و زنان برداشت متفاوتی از اونا دارن

۴. نمی تونین سرنخا رو به مشتریان پنهون تبدیل کنین

این موضوع به خاطر این اتفاق میفته که نمی تونین با بررسی کلی روشای موجود پی ببرین کدوم روش ها واسه تبدیل یک سرنخ به مشتری پنهون کار می کنه و کدوم روش مناسب نیس. حتی نمی دونین چه نوع گفتگوها یا چه روشایی باعث می شه مشتریان تون به مشتریان واقعی تبدیل شن. CRM خیلی راحت بینشی درباره این روش ها به شما می ده و آزمایش می کنه استفاده از کدوم روش ها بهتره.

۵. اطلاعات مشتریان خود رو به سختی مدیریت می کنین

۷ دلیلی که نشون می ده کسب وکار شما به CRM احتیاج داره آموزشی

حجم اطلاعات مشتریان زیاد شده و نمی تونین اونا رو مدیریت کنین؟ نشونه هنوز از روشای قدیمی مثل صفحات گسترده یا همون اسپرید شیت، ایمیل، یادداشتای دستی و نظایر اونا استفاده می کنین. این وسیله ها سرعت تصمیم گیری و رفت و امد با مشتری رو کم می کنه. ممکنه خیلی راحت گم شون کنین یا اطلاعات رو اشتباه وارد کنین. اگه هیچ یک از این مشکلات رو نداشته باشین، بازم دسترسی آسون به همه این اطلاعات سخته. نرم افزار CRM می تونه تموم اطلاعات موجود رو در یک جای امن، واحد و مرکزی بذاره و هر زمان که بخواهید به سرعت به اونا دسترسی دارین. حتی می تونین با به اشتراک گذاری اونا با تیم فروش تون، هم زمان با همدیگه از فعالیتای انجام شده آگاهی حاصل کنین.

۶. مراحل فروش وقت گیر و پیچیدهه و مشتریان ناراضی هستن

مشتریان علاقه زیادی دارن که مراحل فروش آسون باشه و خیلی راحت انجام شه. اگه مراحل فروش تون پیچیدهه و مشتریان خود رو ناامید کردین، یا اگه نحوه ی کسب وکارتان به گونه ایه که از یک مراجعه تا مراجعه بعدی مشتری یه مدت طولانی سپری می شه، دیگر نمی تونین چیزی که رو که در آخرین رفت و امد با مشتری اتفاق افتاده به یاد بیارین و این باعث نارضایتی مشتری می شه. CRM باعث می شه همه کارا در رفت و امد با مشتری به سرعت و سهولت انجام پذیرد.

۷. مشتریان قدیمی و باارزشی دارین اما به دلیل مدیریت نامناسب اونا رو از دست میدید

۷ دلیلی که نشون می ده کسب وکار شما به CRM احتیاج داره آموزشی

به یاد داشته باشین همه مشتریان شما در یک سطح نیستن. بعضی از اونا از بقیه باارزش تر و مهم تر هستن. از دست دادن اونا باید واسه شما یه جور اخطار باشه. سیستم هوشمند CRM می تونه خیلی راحت وقایع و رویدادهای مهم مشتریان باارزش تون رو (مثل روز تولد) یادآوری کنه و شما با ارسال پیامایی به اونا می تونین به موقع رابطه مؤثری برقرار کنین و این در جلب رضایت و حفظ این مشتریان به شما کمک می کنن.

سیستم CRM سیستمی ارزشمنده که با کامل سازی کل سازمان یا کسب وکارتان به بهره وری بیشتر کمک می کنن. اگه هنوز از این سیستم استفاده نکردین، دیگر باید به فکر اون باشین. یک CRM با ویژگیای مناسب واسه کسب وکارتان پیدا کنین و به یاد داشته باشین تنها شرکت بی احتیاج از CRM، شرکتی با یک مدیر، یک مشتری و فقط یک تماس در روزه!

دسته‌ها: آموزشی