نه گفتن به شیرینی جاتِ وسوسه انگیز کار راحتی نیس. خوردن تنقلاتی که مورد علاقه مون هستن، سریع ترین راه واسه کمک به کاهش استرسه. ما هیچ وقت دوست نداریم از خوردن غذاهای محبوب مون دست بکشیم بخاطر این لیستی از خوراکیای سالم رو معرفی می کنیم که بدون ترس از چاقی، در حفظ آرامش روحی به شما کمک می کنن. اگه می خواید بدون افزایش کالریِ دریافتی خود از خوردن غذاها لذت ببرین، این مقاله کمک شایان توجهی به شما می کنن.

۷ خوراکی سالم واسه کاهش استرس بدون ترس از چاقی آموزشی

۱. بلغور جو

۷ خوراکی سالم واسه کاهش استرس بدون ترس از چاقی آموزشی

بلغور جو یکی از آسونترین غذاها واسه وعده صبحانهه که دارای کالری پایین و فیبر بالاه. این غذا به سرعت آماده می شه و واسه همین واسه افرادی که وقت زیادی واسه درست کردن غذا ندارن بسیار مناسبه. واسه آب و رنگ دادن به بلغور می تونین اونو با میوه های دلخواه تزئین کنین. اضافه کردن توت فرنگی و یا زغال اخته ته مزه ی شیرین بهش اضافه می کنه که یک جانشین سالم واسه دونات و کیک دارچینی حساب می شه.

۲. برگر سالمون

۷ خوراکی سالم واسه کاهش استرس بدون ترس از چاقی آموزشی

همیشه نَه گفتن به یک برگری که دهن تون رو آب میندازه سخته. بیشتر ماه ها هر روز این غذا رو می خوریم اما بعد از اینکه متوجه اضافه وزن خود میشیم احساس پشیمانی می کنیم. پس واسه همه شما که عاشق برگر هستین، جانشین پیشنهادی ما برگر سالمونه. خیلی از شما که دچار استرس هستین، راحت خاطر میشید اگه بدونین که سالمون پر از اسیدهای چرب اُمگا۳ه که سلولای بدن شما رو در برابر نا آرومی حاصل از استرس مقاوم می کنه. با اضافه کردن چاشنیای مورد علاقه تون به این برگر از خوردن یک غذای سالم لذت ببرین.

۳. ماست

۷ خوراکی سالم واسه کاهش استرس بدون ترس از چاقی آموزشی

از صف بستنی بیرون بیایید و در صفی غذایی بایستید که واسه سلامتی شما خوبه. ماست رو جانشین بستنی کنین. پژوهشی در دانشگاه UCLA نشون داده زنانی که ماست پروبیوتیک (دارای باکتریای فعال و به درد بخور) می خورن، فعالیت بخش احساس و استرس در مغزشون کاهش پیدا می کنه. فراموش نکنین که روی ماست رو با میوه های خوشمزه تزئین کنین تا بهش مقداری ویتامین و آنتی اکسیدان اضافه شه، این کار بر فوائد ماست می افزاید.

۴. لیموناد مرکبات

۷ خوراکی سالم واسه کاهش استرس بدون ترس از چاقی آموزشی

وقتی استرس می گیریم، دوست داریم چیزای شکردار مثل سودا یا بقیه نوشیدنیای ناسالم بخوریم. خوشبختانه واسه این نوشیدنیا هم یک جانشین سالم هست و آخرش می تونین از شر سودا خلاص شید. لیموناد مرکبات پر از ویتامین Cه که مستقیما دلیلی واسه کاهش استرس بوده و می تونه فشار خون و سطح کورتیزول رو پایین بیاره. هنگام خرید لیموناد از مغازه بیشتر دقت کنین چون که ممکنه به این لیمونادها شکر زیاد یا بقیه ترکیبات ناسالم اضافه شده باشه. بهتره خودتون اونو تهیه کنین و چند قطره عسل و یا چند شکر برگ (stevia) بهش اضافه کنین.

این مطلب رو هم توصیه می کنم بخونین:   ۷ اشتباه مدیران که همه رو بدبخت می کنن 

۵. پاپ کورن

۷ خوراکی سالم واسه کاهش استرس بدون ترس از چاقی آموزشی

چیپس از اون دسته غذاهاییه که نمی تونین در برابر اون جلوی خودتون رو بگیرین. تا به حال دقت کردین که وقتی یک بسته چیپس رو باز می کنین با خود می گین «فقط یه کم می خورم» اما بعد ناخودآگاه متوجه میشید کل بسته چیپس رو خالی کردین؟ ما فهمیده ایم که پاپ کورن غذای سالمیه. پاپ کورن دارای فیبر بالاه و می تونین میزان قند خون رو کنترل کنه. واسه مزه دار کردن پاپ کورن، کمی دارچین که اثبات کنن ه ی قند خونه روی اون بریزین. اینمیان وعده پر از کربوهیدرات، موتور پیام رسانای عصبی سروتونین رو که تنظیم کننده ی ایجاد و خو هستن روشن می کنه.

۶. پیتزای سبزیجات

۷ خوراکی سالم واسه کاهش استرس بدون ترس از چاقی آموزشی

اگه به شما می گفتیم که دیگر نباید پیتزا بخورین، نسبت به ما چه حسی پیدا می کردین؟ اما یک نکته بسیار مهمه: بعضی مخلفات و چاشنیا از یه سریای دیگه سالم تر هستن و تعجبی نداره که بیشتر اونا در دسته سبزیجات قرار دارن. پپرونی رو با چیزی سالم تر مثل اسفناج یا منداب (arugula) عوض کنین. هر دوی اینا پر از ویتامین B هستن که به مقابله با افسردگی کمک می کنن. واسه اینکه بخواهید حال و حوصله ی بهتری هم پیدا کنین، مقداری خلال پوست لیمو روی پیتزا بریزین.

۷. شکلات تلخ

۷ خوراکی سالم واسه کاهش استرس بدون ترس از چاقی آموزشی

هیچ کسی نه می تونه و نه می خواد دیگری رو از خوردن شکلات محروم کنه. اما مثل بقیه چیزای زندگی، یقینا در دنیا جانشین سالم تری هم واسه شکلات هست. شکلات معمولی خود رو با یک تکه شکلات تلخ جانشین کنین. با خوردن شکلات تلخ، دوپامین بدن تون خیلی زیاد می شه و این همون چیزیه که همه ما خواهان اون هستیم و به راستی بعضی وقتا بهش احتیاج داریم. شکلات تلخ دارای چیزی به نام پُلی فنول کاکائوییه که بیشتر از شیرکاکائو در این شکلات دیده می شه و می تونه استرس رو به ویژه در زنان کاهش بده. اما مثل هر چیز دیگر، در مصرف اون زیاده روی نکنین.

منبع : lifehack.org

 


دسته‌ها: آموزشی