اگه از ۲۰ مدیر در بخش کسب وکار بخواهید بازاریابی رو توضیح دهند، مطمئنا با ۲۰ جواب متفاوت روبرو میشید. به چه دلیل جواب این سوالِ به نظر ساده تا این اندازه متفاوته؟ شاید به خاطر این که حتی خود بازاریابا هم درک درستی از اون ندارن. به نظر می رسه مدیران این بخش هیچ وقت سعی نکرده ان دید بزرگی در مورد اون به دست بیارن. با این حال باید گفت بازاریابی همیشه نقشی کلیدی در کسب وکار بازی می کنه. اینجا به ۷ حقیقت بازاریابی که مدیران کار و کاسبی باید بدونن، اشاره می کنیم.

 

به باور پیتر دراکر پدر مدیریت مدرن، با توجه به اینکه هدف کار و کاسبی به دست آوردن مشتریه، کارآفرین فقط و فقط دو وظیفه مهم داره: بازاریابی و نوآوری. بازاریابی تنها عامل شناخته شده در کسب و کاره.

حالا کسب وکار چیه؟ بیل داویدو سرمایه گذار و مدیر اجرایی سابق اینتل و نگارنده ی یکی از اصلی ترین کتابای نوشته شده در بخش ی بازاریابی می گه: «در بازاریابی اجناس کامل تولید و بعد به طرف بازار هدف جهت داده می شن.»

مسئله جالب اینجاست که داویدو اصول بازاریابی رو در مدرسه و دانشگاه نیاموختهه. تحصیلات اون در مورد ی مهندسی برقه. استیو جابز هم با مدرک فنی، بازاریابی رو با کار در چند شرکت بزرگ و پیشرفته شروع کرده. اونم تحصیلات آکادمیک در مورد ی مدیریت MBA نداره.

الان این سوال مطرحه که بازاریابای بزرگ و شناخته شده چیجوری اصول ساده ی این کار رو فراگرفته ان. جواب بسیار ساده س!: در بین کار.

کار و کاسبیا یا کسب و کارای نوپا شروع خوبی واسه کسب تجربه در مورد ی بازاریابی هستن، چون این شرکتا همیشه در سعی واسه پیشرفت اجناس جدید و جذب مشتری ان. از طرف دیگه این شرکتا همیشه به دنبال پول نقد و قبول مسئولیتای بیشتر هستن.

۷ حقیقت بازاریابی که مدیران کسب و کار باید بدونن آموزشی

در این مقاله سعی شده تا هفت ویژگی که مدیران بازاریابی بهتره واسه پیشرفت در کار با اونا آشنا باشن، توضیح داده شه.

بازاریابی مثل جنسیته: هر کسی فکر میکنه بهترینه

۷ حقیقت بازاریابی که مدیران کسب و کار باید بدونن آموزشی

ظاهرسازیای مبهم و گیج کننده ای در مورد ی بازاریابی هست، که به نظر می رسه این مسئله مربوط به خواسته زیاد و عرضه ضعیف و آسون بودن خودنمایی کردن در این بخش باشه. دیوید هورنیک در شرکت آگوست کپیتال (August Capital) می گه: «کارآفرینان و افراد خطر پذیر در بخش ی سرمایه گذاری خود رو جزء نوابغ میدونن و جامعه هم بر همین باوره.»

اون می گه: «دلیلش اینه که در این بخش بیشتر از هر بخش ی دیگری می تونیم به شکل متقاعدکننده ای خودنمایی کنیم». باید بدونین اونا تنها افرادی نیستن که خودنمایی می کنن.

هنوزم بُرد با برندهاست

خیلی از افراد بر این باورند که تجارت الکترونیک به همه فرصت برابر می ده و ارائه یک نام تجاری رو بی فایده میدونن. اما واقعیت چیز دیگریه، در روزهای اوج شرکت AOL، باب پیت من گفته بود: «کوکاکولا به خاطر طعم متفاوتش برنده نشده. مایکروسافت بهترین سیستم عامل نیس. این برندها یا همون نامای تجاری هستن که برنده می شن. بِرندهای بزرگی مثل اپل، گوگل، کوکاکولا، IBM و مایکروسافت آنقدرها هم قوی و بی عیب و مشکل نیستن.»

این مطلب رو هم توصیه می کنم بخونین:   ۷ سؤال که به شما کمک می کنه ستاره ها رو استخدام کنین 

بازاریابی یعنی شناخت درست از افراد

بازاریابی یعنی بدونیم مشتری چه می خواد، حتی قبل اینکه خودش بفهمد. اگه احساس می کنین در این مورد استعدادی دارین، خودتون رو باور کنین. اگه بعضی وقتا فکر می کنین بازارها بسیار بی نظم تر از اون چیزیه که در تصور شماس، به یاد بیارین حتی در دنیای تولید واسه شرکتا و بنگاهای اقتصادی هم هر محصولی در آخر به وسیله یک فرد در دنیای واقعی خریداری می شه.

افراد خلاق چرخ رو دوباره اختراع نمی کنن

بعضی وقتا افراد ایده های بزرگی دارن، ایدهایی که تا کنون به ذهن هیچکی نرسیده. اما بازاریابای بزرگ بیشتر خواهان خلاقیت هستن و دوست دارن اختراعات و ابداعات رو به ابزارهایی کاربردی واسه همه مردم تبدیل کنن. بازاریابا ایده ها و فکرهای مطرح شده رو در راهی جدید رشد و پیشرفت میدن.

۷ حقیقت بازاریابی که مدیران کسب و کار باید بدونن آموزشی

بازاریابی هسته اصلی کسب وکاره. در این مرحله، اجناس پیشرفت پیدا می کنن، تولید می شن، پول و پله و سرمایه، ارتباطات و فروش اجناس با هم گره می خوره. نقش سهامداران بازاریابی در شرکتا بسیار مهم و پررنگه. واقعا هر یک از اعضا در تیم رهبری، مکمل بخش بازاریابی حساب می شه.

بازار یعنی بازی با حاصل جمع صفر

بر خلاف باور امروزی مبنی بر راضی نگه داشتن افراد، در کسب وکار پیروز شدن اهمیت بیشتری داره. بازار یعنی انجام یک بازی با حاصل جمع صفر. هر معامله یک خریدار و یک فروشنده داره. اگه درست عمل کنین خریدار و فروشنده هر دو برنده هستن و بقیه فروشنده ها ی احتمالی در این دنیای رقابتی بازنده ان.

واسه ایجاد یک اثر ویژه به بودجه ی زیادی احتیاج ندارین

بزرگترین بازاریابا با اجرا کردن یک روش ارتباطی درست می تونن موج باورنکردنی ای از هیجان و خواسته واسه یک شرکت یا محصول بسازن که پیش از این سابقه نداشتهه. این کار به بودجه زیادی هم احتیاجی نداره. در همین جهت استیو جابز در رازداری و کنترل اطلاعات مبنی بر اینکه افراد چیجوری و چه زمانی در مورد تولیدات اپل آموزش دیده ان، بسیار حرفه ای عمل می کرد.

حقیقت اینه که بازاریابای واقعی بسیار کم و دور از دسترس هستن. سوال مهم اینه که به کی میشه اونقدر اعتماد داشت که فوت و فنای کسب وکار خودمون رو در اختیارش بذاریم؟ این همون چیزیه که شما باید بهش فکر کنین.

منبع : entrepreneur.com


دسته‌ها: آموزشی