این روزها ما از همه چیز بهترینش رو می خواهیم. خونه ی بهتر، حقوق بهتر، نمره های بهتر و حتی زندگی بهتر. میل به بی مشکل بودن داره همه ما رو تحت اثر خودش قرار می ده. شاید بگید « به خاطر تکامله دیگر!» ولی سرعتی که ما داریم در تکامل به خرج میدیم داره سلامتی ما رو به باد می ده: هم از نظر ذهنی، هم فیزیکی و هم احساسی. خواستهامون تبدیل به نیازای مون شدن و واسه برآورده کردن این نیازها باید سخت کار کنیم. پس زیادی به خودمون فشار میاریم و بدن مون رو تبدیل به یک کارخانه سوخت وساز می کنیم. بعد آخرش زمانی می رسه که فرسودگی به دنبال کار بیشتر از حد گریبان گیر ما شده. یکی از دردهای طولانی به دلیل این فرسودگی، گردن درده. درد آزار دهنده ای که تاب و توان حتی آسونترین کارا رو از ما میگیره. در این مقاله با چند حرکت ساده یوگا واسه درمان گردن درد آشنا میشیم.

 

۷ حرکت ساده یوگا واسه درمان گردن درد  آموزشی

سرویکالژیا (Cervicalgia) که بیشتر به عنوان گردن درد شناخته می شه معمولا بر اثر مدت زیادی نشستن در یک حالت، یک شب خواب سخت و ناراحت یا کاهش ساعات تمرینات ورزشی رخ می ده. همونطور که می ببینن دلایل گردن درد ساده ان، پس به چه دلیل درمان اون اصلا به این سادگی نیس؟

در اصل نکته همین جاه! ما در این مقاله با هفت قدم ساده (آسانا یا حرکات یوگا) که خیلی راحت می تونین انجام بدین و آسیب ای به برنامه پرمشغله ی روزانه تون نمی زنه، به شما یاد میدیم از شر گردن درد خلاص شید. بهترین چیز در مورد یوگا اینه که از پنج هزار سال پیش که شروع شده تا الان هنوزم همون قدرت خودشو داره.

۱. بال آسانا یا حالت بچه

۷ حرکت ساده یوگا واسه درمان گردن درد  آموزشی

روی دو زانو بشینین، ساق پاهای تون رو روی زمین بذارین طوری که دو انگشت شصت پای تون در یک جهت و در کنار هم باشه. روی پاشنهای تون بشینین. دستای تون رو در دو طرف بدن تون بذارین، نفس تون رو بیرون بدین و بالاتنه ی خودتون رو بین رانای تون جمع کنین/ از کمر خم شید طوری که بدن تون بین رانای تون بگیره. به آرامی سرتون رو روی زمین بذارین. هر قدر می تونین این حرکت رو انجام بدین ولی به خودتون فشار نیارین. دستای تون باید در دو طرف بدن تون در حالت آرامش باشن و کف دستای تون به طرف بالا باشه. تا هر وقت می تونین در این حالت بمونین و بعد به آرامی در حالی که نفس تون رو به داخل می کشین بدن تون رو بلند کنین و در حال نشسته قرار بگیرین. دستای تون رو روی رانای تون بذارین و کف اونا رو به طرف بالا بگیرین، طوری که انگار در حالت تسلیم خدا هستین. این حالت نه تنها به برطرف شدن گردن درد و کمردرد کمک می کنه، بلکه به مغز شمام آرامش می ده. این حرکت باعث کشش ماهیچه های ران، باسن و مچ پا می شه و شما رو مثل یک بچه سرحال می کنه.

۷ حرکت ساده یوگا واسه درمان گردن درد  آموزشی

۲. آسانای ناتراجا یا چرخش خمیده

۷ حرکت ساده یوگا واسه درمان گردن درد  آموزشی

روی زمین، صاف و به پشت دراز بکشین. به آرامی پای راست تون رو بلند کنین و اونو از روی پای چپ تون رد کنین. پای چپ تون رو صاف نگه دارین و مطمئن شید که پای راست تون روی زمین در زاویه مناسبی قرار گرفته. دستای تون رو به دو طرف بکشین و صورت تون رو به طرف راست نگه دارین. سی ثانیه در این حالت بمونین و در همین حال چند نفس عمیق بکشین. همین کار رو با پای چپ تون هم تکرار کنین. این حرکت جدا از اینکه این که ماهیچهاتون رو انعطاف پذیرتر می کنه، شما رو به یک حالت خوشی و خوشبختی میرسونه.

این مطلب رو هم توصیه می کنم بخونین:   ۷ مهارتی که یادگیری اونا سخت اما واسه زندگی لازمه

۳. بیتیل آسانا یا حالت گاو

۷ حرکت ساده یوگا واسه درمان گردن درد  آموزشی

اول ساق پاهای تون رو روی زمین بذارین. بعد کف دستای تون رو روی زمین بذارین و مطمئن شید که مچ دستا، آرنج و شونِه تون در یک جهت قرار دارن. زانوهای تون هم باید طبق باسن باشه. بازوها و رانای تون باید عمود بر زمین باشن و بالاتنه ی شما با سطح زمین موازی باشه. وقتی در این حال هستین نفس تون رو به داخل بکشین و شکم تون رو به طرف پایین و زمین بکشین و سرتون رو بالا بدین. چند لحظه در این حالت بمونین و بعد وارد حالت گربه شید.

۴. مارجاری آسانا یا حالت گربه

۷ حرکت ساده یوگا واسه درمان گردن درد  آموزشی

بعد از حالت گاو، نفس تون رو بیرون بدین، ستون مهرها رو به طرف بالا قوس بدین و سرتون رو به داخل بکشین. چانه تون رو به آرامی به طرف سینه تون بکشین. این دو حالت (حالت گاو و حالت گربه) رو در حالی که نفس تون رو به داخل می کشین و بیرون میدید پشت سر هم تکرار کنین. این کار به آرامی کمر و اعضای داخل شکم شما رو ماساژ می ده، و جدا از اینکه اون درد گردن رو هم از بین می بره.

۵. آسانای ویپاریتاکارانی یا حالت پاها بر دیوار

۷ حرکت ساده یوگا واسه درمان گردن درد  آموزشی

این یکی خیلی ساده س!. فقط کافیه روی زمین دراز بکشین و پاهای تون رو راست بر دیوار بذارین. کف پاهای تون باید به طرف سقف باشه و ران و ساق پای تون از پشت با دیوار در تماس باشه. دستای تون رو در دو طرف در حالت استراحت قرار داده و کف اونا به طرف بالا باشه. قبل از این که حرکت بعدی رو شروع کنین کمه کم پونزده بار در این حالت، نفسای عمیق و طولانی بکشین. این حالت یوگا باعث کشش کم ماهیچه های پشت گردن می شه و کمردردهای ملایم رو از بین می بره و شما رو از کوفتگی بدن تون خلاص می کنه. از گرفتگی عضلات جلوگیری می کنه.

۶. یوتهیتاتریکوآسانا یا حالت مثلث کشیده

۷ حرکت ساده یوگا واسه درمان گردن درد  آموزشی

اول راست بایستید. بعد تا جایی که می تونین پاهای تون رو باز کنین. در حالی که کمرتون رو صاف نگه می دارین، دستای تون رو به دو طرف بکشین. نفس تون رو به داخل بکشین به آرامی به طرف راست خم شید تا جایی که دست راست تون روی مچ پای تون بگیره و دست چپ تون به طرف بالا باشه. وقتی در این حالت هستین به دست چپ تون نگاه کنین. هر چقدر که می تونین در این حالت بمونین. مواظب باشین که بدن تون رو بیشتر از حد توانایی تون نکشید. هدف یوگا اینه که دردهای شما رو برطرف کنه، نه اینکه دردهای دیگری هم به اونا اضافه کنه! بریم به سراغ حرکت بعدی که شاید عاشقش میشید.

۷. شاو آسانا یا حالت جسد

۷ حرکت ساده یوگا واسه درمان گردن درد  آموزشی

این یکی آسون ترین حرکت دنیاه. اگه بخوام توضیح دهم که واسه این حرکت چیکار باید بکنین، باید بگم که فقط کافیه هیچ کاری نکنین! باید بدن تون در یک حالت طبیعی باشه. صاف روی زمین دراز بکشین. کمر و گردن تون رو راست نگه دارین و پاهایتان رو کمی باز کنین. دست هاتون باید در دوطرف بدن تون و کف اونا به طرف بالا باشه. این حرکت آخرین حلقه زنجیره آساناها یا همون حرکات یوگاه. باید کمه کم پنج دقیقه در این حالت بمونین تا به آرامش عمیق جسمی و ذهنی برسین.

امیدوارم با انجام این حرکات ساده ی یوگا، واسه همیشه با گردن درد خداحافظی کنین و زندگی آروم و بدون استرسی داشته باشین. تا موقعی که به این هدف برسین، خوشحال باشین و این حرکات رو هم تمرین کنین!

منبع : Artofliving.org

دسته‌ها: آموزشی