طبق تئوری، کارای گروهی از جهت تولید ایده و گرفتن تصمیمات موثر باید بهتر از تصمیم گیری و ایده پردازیای تک نفره باشن. فکر می کنم تئوری آنقدرها هم وقت صرف کار گروهی نکرده! من عاشق ظرفیتای کار تیمی هستم، پتانسیل اون فوق العاده و هیجان انگیزه؛ با این حال، فقط بعضی گروه ها آنقدری دست نخورده می مونن تا فرصت کنن به تواناییای پنهون ی خود برسن.

 

محقق بزرگ مسائل تیما، ریچارد هکمن، نتیجه چند سال تحقیقش در مورد ی کار تیمی رو در یک جمله خلاصه کرده: «من شک ندارم وقتی که یک تیم دارین، این امکان هست که بتونین کارای جادویی بکنین و چیزای فوق العاده ای تولید کنین… اما نباید روی اون حساب کنین.»

واسه من قسمت اصلی این جمله «نباید روی اون حساب کنین» است.

پیشرفت تیم احتیاج به کار سخت و حساب شده داره و بخشای در حال تغییر خیلی زیادی رو شامل می شه. من دوست دارم با اصول اساسی درباره نقشا و اهداف شروع کنم و بعد به گروه ها کمک کنم یاد بگیرن چه جوری خلّاقانه با مشکلات مقابله کنن. تحریک کردن ایده های جدید بخشی از این کاره. اینا هفت ایده ی آسون و کم هزینه هستن که تضمین می کنن اثر زیادی روی خلاقیت و تقویت کارکرد تیم شما بذارن.

۷ ایده واسه تقویت کارکرد تیم شما آموزشی

از آ نها خوب استفاده کنین، راحت باشین و از خلاقیت به خرج دادن نهراسید.

۷ ایده واسه تقویت کارکرد تیم و خلاقیت:

۱. همیشه در راه هدف باقی بمونین

یکی از مشکلات اصلی با کارکرد گروه ها نبود رابطه با یک هدف کلی و انگیزه بخشه. با اینکه همه تیما کارشون چیزایی مثل نجات دادن دنیا نیس، میشه اهداف سازمان، بخش یا پروژه رو به سطحی بالاتر و معنادارتر رساند.

اگه تیم پروژه شما در حال کار روی بخشی کلیدی از یک محصول جدیده که واسه راهبردهای شرکت ضروریه، مطمئن شید که به طور منظم این نکته رو به اونا یادآوری می کنین. اگه رهبر یه گروه عملیاتی هستین، منشور و یا ماموریتی واسه تیم خود تعریف کنین که خوب با هدف کلی شرکت همخوانی داشته باشه. یک راه و روش دیگر اینه که تیم رو به ملاک سنجشی با معنی متمرکز کنین یا کارکرد تیم رو با رهبران بازار و یا صنعت آزمایش بزنین.

۲. نقشا رو مشخص کنین

به همه اعضای تیم تون بگید این تمرین رو خود بکنن و بعد با بقیه گروه به اشتراک بذارن: «در آخر این پروژه (یا زمان حضور من در این گروه) همکارانم میگن که من این کارا رو انجام دادم: ….»، بعد از اینکه همه توضیحات شون رو در جمع خوندن، اونا رو تشویق کنین که جواب خود رو به شکل گزارش مأموریت و یا نمودارِ نقش خود در تیم تبدیل کنن. مطمئن شید که این گزارشا واسه همه اعضای تیم قابل رؤیت باشن.

۳. نوآوران رو شناسایی کنین

شرکتی رو که در مورد ی فعالیت تیم شما (در خارج از صنعت مورد نظر) به طور قابل توجه ای خلاق و موفقه، انتخاب کنین و سعی کنین واسه اون یک تمرین تداعی طراحی کنین. مثلا، اگه شما رهبر یک تیم خدمات مشتریان در صنایع قطعات صنعتی هستین، سعی کنین این سوال رو از خود بپرسید که «زاپوس (فروشنده آنلاین کفش) در روش خدمات مشتریان شرکت ما چه تغییر ایجاد می کرد؟ اگه در مورد ی IT فعالیت می کنین، بپرسید «اگه گوگل یا آمازون بودن چه جوری از دادهامون استفاده می کردن؟». گروهتان رو به تیمای کوچیک تقسیم کنین و از اونا بخواهید این موضوعات رو بررسی کنن و پس از ۳۰ روز یک گزارش، شامل خلاصه ایده هاشو رو ارائه کنن. چه بهتر اگه خودتون هم چند ایده به اونا بدین.

۴. یک دشمن یا حریف بسازین

هیچی به اندازه یک دشمن شیطانی که هدفش اینه که شما و همکارانتان نتونین این ماه قسط خونه خود رو پرداخت کنین، احساسات رو تحریک و کار تیمی رو به جوشش نمی آورد. اگه یک حریف واقعیِ شیطانی دارین که عالیه، تنها کافیه اونو بخونین و درباره اینکه اونا چه کارایی می کنن گزارشایی تهیه کنین و تیم خود رو به رقابت بکشین تا راه هایی واسه جلو افتادن و یا دور زدن اونا پیدا کنین. اگه هنوز رقیبی ندارین، به فکر ایجاد کردن یک حریف باشه. در شرکتی که می شناختم مدیری بود که هر هفته گزارشای خبری درباره توطئهای یک حریف فرضی منتشر می کرد تا انرژی و خلاقیت تیم خود رو تحریک کنه. با اینکه همه می دونستن که این حریف خیالیه، این راه و روش باعث ایجاد مجموعه ای بسیار غنی از برنامه ریزی سناریو و تمرینات واکنشی می شد.

این مطلب رو هم توصیه می کنم بخونین:   ۷ نشونه کمبود ویتامین رو بشناسین 

۷ ایده واسه تقویت کارکرد تیم شما آموزشی

۵. کیفیت گفتگو رو با آموزشِ چیجوری صحبت کردن، در تیم خود افزایش بدین

کمی پول و چند ساعت وقت صرف خوندن کتاب «شش کلاه تفکر» () از ادوارد دی بونو کنین و از روش تفکر موازی اون واسه رسیدن به بهترین نتیجه در بحثای گروهی استفاده کنین. خیلی راحت میشه فرایند تمرکز گروه رو در اونِ واحد، روی یک موضوع آسون کرد، مثل روی حقایق/دلایل، احساسات، ایده ها، تهدیدها، فرصتا و امتیازات. شما به سرعت متوجه میشید که این روش پریشونی بحث رو کم می کنه و به شکل زیادی تولید ایده و پیشرفت راه حل رو ساده می کنه.

۷ ایده واسه تقویت کارکرد تیم شما آموزشی

۶. از راه چهارچوبای جانشین، جوابای خلاقانه واسه مشکلات پیدا کنین

این کار رو از این راه شروع کنین: از تیم خود بخواهید مشکلات رو از چند زاویه جور واجور چهارچوب بندی و توضیح کنن. مثلا، عرضه محصولی جدید از طرف شرکت حریف ممکنه یک تهدید یا یک فرصت باشه. تیم خود رو تشویق کنین تا اول اونو به عنوان چیزی مثبت و بعد به عنوان چیزی منفی چهارچوب بندی کنن و بعد راه حلای لازم واسه اون چهارچوب رو مطرح کنن.

زمانی که بحثای ساده ی چهارچوب بندی به پایان رسید، چهارچوب بعدی رو انتخاب کنین و سعی کنین واسه اون به جواب و راه حل دست پیدا کنین. این راه و روش بحثا رو غنی می کنه و گزینه های قابل بررسی زیادی جفت و جور می کنه.

مدیران موثر از این روش هم در سطح فردی و هم در سطح گروهی استفاده می کنن. واسه شکل پیشرفته تر چهارچوب بندی، هنگامی که رویکردهای مثبت و منفی رو بررسی کردن، از اونا بخواهید به این فکر کنن که اگه هیچکدام از این دو روش در دسترس نبود، چه می کردن.

۷. بدون مدرک، مردم شناسی رو تمرین کنین

اگه بودجه اجازه می ده، تیم تون رو در جستجوی ایده ها و دیدگاه های جدید به بیرون از دفتر بفرستید. از مطالعه مشتریانی که از اجناس شما استفاده می کنن گرفته تا مشاهده ی مشتریانِ مشتریان تون، همیشه مشاهده ی دقیق می تونه نتایج عملی داشته باشه. یک مشتری تیمی رو سراغ مشتریان خود فرستاد تا به مشاهده ی «یک روز در زندگی داده ها» بده و ایدهایی واسه اجناس و خدمات جدید به شرکت نرم افزاری اونا بده. من طرفدار فرستادن گروه ها به محیطای بسیار منحصر به فرد هستم. سعی کنین تیما رو به موزه ، کنسرت، نمایشگاه و حتی پارکای تفریحی ببرین. از اونا بخواهید ساز و کارا، خدمات مشتریان، بازاریابی و اینکه مشتریان به اجناس چه پاسخی میدن رو مشاهده کنن و بعد واسه اونا این رقابت رو بسازین که این مشاهدات رو به کار و کاسبی خودتون رابطه دهند. سعی کنین صورت گرفتنِ بحثای بازخوردی رو ساده تر کنین و از اون مهم تر، تیم رو با این خواسته که یک یا چند ایده رو اجرایی کنن به رقابت بکشین.

و اما حرف آخر

هدر رفتن کارکرد تیمی یک فاجعه حساب می شه. پس کمی وقت بذارین تا شمام بتونین کاری جادویی انجام بدین و چیز فوق العاده ای تولید کنین!

منبع : Management

جلسات کاری رو تبدیل به وسیله موفقیت خود کنین


۳

دسته‌ها: آموزشی