مدیر شدن واسه اولین بار یک نقطه ی عطف در زندگی کاری هر یک از ما به حساب می آید و نشون می بده که نه تنها در کار خود خبره هستیم، بلکه توانایی رهبری گروهی از افراد رو هم داریم. بدیش اینه خیلی از مدیران تازه کار، با ارتکاب یک یا چند مورد از ۷ اشتباه جبران ناپذیرِ مدیریتی که خواهیم گفت، به جای استفاده ی مطلوب از فرصت به دست اومده، زمان مدیریت رو واسه خود به یک کابوس تبدیل می کنن که هم به اعتبار اونا آسیب می زند و هم باعث می شه دوره ی مدیریت شون خیلی سریع به اتمام برسه.

 

اینا ۷ اشتباه جبران ناپذیر مدیریتی و راه های جلوگیری از اونا هستن:

۱. فاصله گرفتن زیاد از اعضای گروه

رهبر شدن یک فرصت عالی در زندگی هر کسی به حساب میاد، اما بعضی افراد به این فرصت تنها به عنوان یک جهش نگاه نمی کنن، بلکه فکر می کنن که این اتفاق فرصت مناسبی واسه فاصله گرفتن از اعضای گروه. اونا واسه این که نشون بدن چقدر مسئولیت های شون زیاده، فاصله ای بین خودشون و اعضای گروه ایجاد می کنن. گرچه تغییراتی در روابط بین افراد به وجود اومده، به ویژه وقتی که خودمون هم عضوی از تیم بوده ایم، نباید این تغییر رو زیاد نشون بدیم. وقتی خودمون رو از بقیه دور می کنیم، ممکنه باعث آسیب زدن به رابطه ی خود و اعضای تیم شیم که اصلا خوب نیس.

۲. بیشتر از حد صمیمی شدن

۷ اشتباه جبران ناپذیر مدیران تازه کار و راه های جلوگیری از اون آموزشی

شاید سِمت مدیریت کمی ترسناک به نظر برسه چون ممکنه این پست باعث تنهایی فرد شه، اما باید حواسمون جمع باشه که سعی نکنیم با صمیمی شدن بیشتر از حد این مشکل رو حل کنیم. به عنوان یک رهبر، بعضی وقتا لازمه تصمیمای سختی بگیریم. اگه روابط ما با بعضی اعضای گروه بیشتر از حد صمیمی باشه، در تصمیم گیری با مشکل روبرو خواهیم شد و این موضوع می تونه به اعتبار ما آسیب بزنه.

۳. لازم نیس به همه چیز جواب بدیم

۷ اشتباه جبران ناپذیر مدیران تازه کار و راه های جلوگیری از اون آموزشی

مدیریت، کمک به یک تیم واسه به دست آوردن بهترین نتایج ممکنه. باید بهترین راه حل رو شناسایی کرد و بعد تیم رو به موثرترین شکل سازمان داد تا بهش نتایج رسید. خیلی از مدیران فکر می کنن کسی هستن که باید واسه تموم مشکلات راه حل پیدا کنن، همه چیز فقط به اونا بستگی داره و باید حتما قهرمون گروه باشن.

ما باید بهترین استفاده رو از تیم داشته باشیم، از مهارت های اونا به بهترین شکل استفاده کنیم، اونا رو به این طرف هدایت کنیم که بهترین گزینه های ممکن رو پیدا کنن. شاید لازم باشه شما بهترین راه ممکن رو انتخاب کنین، اما اعضای تیم تون باید بهش دست پیدا کنن.

۴. مشارکت بیشتر از حد

به عنوان یک مدیر باید به گروه مون اجازه بدیم کارشون رو خودشون بکننن. وظیفه ی ما انجام دادن کارا واسه اعضای تیم نیس. مدیریت می تونه یک فرصت رقابت برانگیز باشه و البته همیشه روشن نیس که باید چیکار کنیم. می توانیم با انجام دادن تعدادی از کارا به جای اول مون برگردیم و مثل دیگر اعضای تیم رفتار کنیم یا خیلی درگیر تصمیم گیری در مورد چگونگی انجام کارا شیم.

این مطلب رو هم توصیه می کنم بخونین:   ۷ روش واسه کنترل ذهن بقیه

۵. بیشتر از حد ارزش قائل شدن واسه کار خود

وقتی یک نقش جدید به ما داده می شه، مشتاقیم به همه نشون بدیم که چقدر در کارمون موفق هستیم. بعضی وقتا این موضوع باعث می شه، کار انجام شده رو بیشتر از حد به نام خودمون ثبت کنیم. این یکی از ناامنی های بودن در یک نقش جدیده. به عنوان یک مدیر باید این اعتماد به نفس رو داشته باشیم که ارزش و اعتبار کار رو به همه اعضای گروه نسبت دهیم و خاطرجمع باشیم که موفقیت اونا موفقیت ماست.

ممکنه استفاده از درخشش یک افتخار (reflected glory: حس موفقیت به دلیل موفقیتای بقیه) سخت باشه، اما باید به یاد داشته باشیم که اگه بخوایم سهم کلی ی موفقیت رو به خود نسبت بدیم، باعث می شیم که اعضای تیم بی انگیزه شن و چون حس می کنن که حقوق اونا ندیده گرفته می شه بخوان جای دیگری کار کنن.

۶. استفاده از قدرت به جای نفوذ

۷ اشتباه جبران ناپذیر مدیران تازه کار و راه های جلوگیری از اون آموزشی

رهبری استفاده از موقعیت نیس بلکه استفاده از عمل و نفوذه. نباید از مردم بخوایم کارا رو بکننن و تنها دلیلمان رئیس بودنمان باشه. ممکنه این روش به مدت کوتاهی جواب بده اما نمی تواند یک راه حل دراز مدت باشه و شک نداشته باشین به حفظ احترام بین اعضای تیم کمکی نمی کنه. باید از افراد خواسته کنیم کاری رو بکننن نه این که از اونا مطالبه کنیم. اونا میدونن که ما رئیس هستیم. اگه به اونا دستور بدیم به اونا سرکوفت زده ایم. اگه گفتار و رفتار ما به عنوان رهبر هماهنگ باشن، و از افراد واسه انجام کارا خواسته کنیم می تونیم نفوذمون رو در تیم شکل بدیم و به اعضای گروه این حس رو القا کنیم که اونا با ما کار می کنن نه واسه ما.

۷. مدیریت ذره بینی

۷ اشتباه جبران ناپذیر مدیران تازه کار و راه های جلوگیری از اون آموزشی

مدیریت ذره بینی بدترین کاریه که رهبران تازه کار ممکنه بکننن. واسه تیم مون اصلا خوب نیس که یک نفر همیشه بالای سرشون بایستد و بپرسد: «هنوز تموم نشده؟» البته این واسه خود مدیر هم خوب نیس. این کار نشون می بده که مدیر به تیم اعتماد کامل نداره و توانایی اون واسه رهبری هم زیر سوال می رود. ما باید به تیم مون فضای کافی واسه اثبات توانایی های شون رو بدیم و هر وقت لازم بود به اونا پیشنهاد حمایت بدیم.

اگه بتونیم از این ۷ اشتباه جبران ناپذیر مدیریتی پرهیز کنیم، اعضای تیم مون ارزش اونو درک می کنن و این باعث می شه که همکاری اونا بیشتر شه و بهترین نتایج رو با گروه مون کسب کنیم.

منبع : inc

۷ اشتباه جبران ناپذیر مدیران تازه کار و راه های جلوگیری از اون آموزشی

ایده خود رو به پول تبدیل کنین

۷ اشتباه جبران ناپذیر مدیران تازه کار و راه های جلوگیری از اون آموزشی


۳

دسته‌ها: آموزشی